Web3 – 9 trendów na 2023 rok
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zainteresowanie wyszukiwaniem fraz związanych z Web3 utrzymywało się w granicach 30% od szczytu z końca 2021 roku. Kolejny trend wzrostowy może być już w drodze.
W tym artykule omówimy potencjalne trendy Web3 na nadchodzące miesiące. Zapoznaj się z nimi, by zwiększyć swoją szansę na udaną inwestycję.
1. Social DeFi
Adresy 0x…, które służą do identyfikacji portfeli kryptowalut to często długie, złożone ciągi liter i cyfr, które są trudne do zapamiętania i skojarzenia z konkretną osobą lub firmą. Ten brak społecznego powiązania między surowym adresem a tożsamością osoby w Internecie doprowadził do rozwoju nowej gałęzi zdecentralizowanych finansów (DeFi), znanej jako Social DeFi.
Pojęcie Social DeFi odnosi się do szeregu aplikacji i platform, które mają na celu ułatwienie ludziom łączenia się i interakcji ze sobą za pomocą kryptowalut. Rozwiązania proponowane przez ten sektor to między innymi:
- Spersonalizowane adresy 0x: aplikacje takie jak DeBank i ENS umożliwiają użytkownikom personalizację adresów 0x w czytelną nazwę użytkownika. Taki zabieg znacznie ułatwia identyfikowanie i zapamiętywanie portfeli innych osób;
- Wysyłanie wiadomości do właścicieli portfeli: DeBank umożliwia użytkownikom wysyłanie wiadomości do właścicieli portfeli lub śledzenie określonych adresów i otrzymywanie powiadomień o ich aktywności;
- Budowanie społeczności: DeBank pozwala również na budowanie społeczności związanych z określonymi portfelami lub projektami;
- Agregatory DAO: aplikacje takie jak Zapper ułatwiają użytkownikom odkrywanie i uczestnictwo w zdecentralizowanych organizacjach autonomicznych (DAO).
Nazwy użytkowników jako NFT?
Telegram niedawno uruchomił Fragment. To marketplace, na którym można kupować i sprzedawać nazwy użytkowników, a także wirtualne numery telefonów.
Stwarza to zupełnie nowy rynek dla wszystkich właścicieli kont w mediach społecznościowych. Twoja nazwa użytkownika staje się cennym zasobem. Co prawda Fragment oferuje tylko nazwy użytkowników Telegrama, jednak patrząc w przyszłość, można zobaczyć ogromny potencjał na poszerzenie tego sektora. Mógłby on obejmować handel nazwami użytkowników na platformach takich jak Twitter, Instagram czy TikTok.
Elon Musk ogłosił niedawno, że Twitter planuje usunąć 1,5 miliarda nieaktywnych kont. Być może to dobra okazja do zarezerwowania niektórych atrakcyjnych nazw użytkowników i szansę na ich późniejszą odsprzedaż ze znacznym zyskiem.
Social DeFi ma potencjał łączenia ludzi w przełomowy sposób. To szansa na tworzenie nowych możliwości współpracy i innowacji w przestrzeni kryptowalut. Liczba unikalnych aktywnych portfeli wchodzących w interakcje ze społecznościowymi dAppsami wzrosła o ponad 1250% w 2022 roku i przewiduje się, że w 2023 roku będzie nadal rosnąć wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem na tożsamości Web3.
2. Ubezpieczenie ryzyka
Inwestowanie w kryptowaluty może przynieść ogromne zyski, ale wiąże się również z nieodłącznym ryzykiem, takim jak włamania, exploity i liczne oszustwa. Wielu inwestorów zwraca się do ubezpieczycieli, aby złagodzić to ryzyko i chronić swoje aktywa, zwłaszcza po incydentach związanych z LUNA i FTX w 2022 roku. Na platformach Insurace.io, Nexusmutual.io lub Neptunemutual możesz zabezpieczyć swój portfel na wypadek takich wydarzeń.
Jak wygląda to w praktyce?
- Ubezpieczenie zapewnia ochronę przed zagrożeniami związanymi z rynkiem kryptowalut, takimi jak włamania do określonych protokołów, de-pegi stablecoinów czy niewypłacalność CEX;
- Składki za produkty ubezpieczeniowe wahają się od 0,2 do 0,9% miesięcznie;
- Okresy ubezpieczenia wynoszą obecnie od 10 do 90 dni;
- Zakres ochrony jest obecnie ograniczony, a większość produktów jest wyprzedana.
Nisza ubezpieczeń kryptograficznych dopiero się rozwija i nadal jest wiele rzeczy do poprawy: płynność, efektywność kapitałowa, dostępność produktów i koszty. 2023 rok może być okresem dynamicznego rozwoju tego sektora.
3. Narzędzia płynności NFT
Płynność NFT od dawna stanowi problem w świecie Web3. Utrudnia on właścicielom tokenów ich zamianę na gotówkę. Niektóre protokoły, takie jak Sudoswap, próbują rozwiązać ten problem, tworząc pule, w których można natychmiast kupować i sprzedawać NFTki.
OpenSea i Uniswap niedawno nabyły usługi agregatorów NFT, odpowiednio gem.xyz i Genie. Planują one wykorzystać płynność wspomnianego Sudoswap do ułatwienia handlu. Tego typu narzędzia prawdopodobnie ustabilizują rynek NFT w 2023 roku i docelowo stworzą lepszą infrastrukturę Web3 dla użytkowników i inwestorów.
4. Zaawansowane narzędzia handlowe dla DEX
Jedną z głównych barier w powszechnym użyciu zdecentralizowanych giełd (DEX) jest brak zaawansowanych narzędzi handlowych, takich jak na przykład funkcja stop-loss. Na szczęście już kilka protokołów pracuje nad rozwiązaniem tego problemu, a jednym z nich jest dYdX. Jednocześnie platformy takie jak Hashflow wprowadzają innowacje w modelach płynności DEX, aby zminimalizować poślizg przy zawieraniu transakcji.
Ogólnie rzecz biorąc, rozwój zaawansowanych narzędzi handlowych DEX jest ważnym trendem w świecie Web3, ponieważ pomoże uczynić je bardziej przyjaznymi dla użytkownika i konkurencyjnymi w stosunku do CEXów.
Got Bracket Orders?
We do.
Now you can send a Stop loss, Take profit, or both following the successful placement of a Market Order. pic.twitter.com/wBLyeAgsHK
— dYdX (@dYdX) July 22, 2022
5. Rewolucja w aplikacjach typu „move-to-earn”.
Ten innowacyjny sposób ćwiczeń zwrócił uwagę olimpijczyka Usaina Bolta, który nawiązał współpracę z niedawno uruchomioną aplikacją Step App. Umożliwia ona użytkownikom zarabianie NFT i kryptowalut za aktywność fizyczną. Popularność aplikacji move-to-earn błyskawicznie rośnie, oferując nowy i atrakcyjny sposób na zdobywanie nagród przy jednoczesnym pozostawaniu aktywnym.
Napływ nowych użytkowników co prawda nieco spowolnił, ale jest to również spowodowane sezonem zimowym. Gdy zbliży się wiosna i ludzie zwiększą swoją aktywność, oczekuje się, że ponownie nastąpi szybszy wzrost.
6. NFT marek głównego nurtu
Jednym z ekscytujących wydarzeń w świecie NFT było pojawienie się niewymiennych tokenów spod szyldów dużych firm. Markowe NFT mogą być wykorzystywane do promowania biznesu, a także angażowania fanów w nowy i innowacyjny sposób. Więcej o firmach, które zdecydowały się wykorzystać w swoim marketingu NFT i metaverse przeczytasz pod tym linkiem.
Z kolei karty sportowe od dawna są najbardziej popularnym przedmiotem kolekcjonerskim, a fani chętnie gromadzą te z wizerunkami przedstawiającymi ich ulubionych graczy i drużyny. Niedawno popularność zyskały cyfrowe karty sportowe w grach wideo, takich jak FIFA Ultimate Team. Teraz branża kolekcjonerska zwraca się ku NFT jako nowemu nośnikowi reprezentacji i handlu kartami sportowymi.
7. Przejrzystość
Historycznie wiele projektów kryptowalutowych prezentowało kompletny brak przejrzystości na temat ich operacji, wewnętrznych działań, finansów, zespołu czy partnerstw. Jednak ostatnie wydarzenia, takie jak te z udziałem FTX, spowodowały większy nacisk na przejrzystość całej branży.
Zwiększa się liczba publicznie dostępnych narzędzi monitorowania, takich jak Defi Llama czy Dune Analytics. Z kolei działania regulacyjne rządu, utrata zaufania klientów i odpływ kapitału spowodowały, że scentralizowane giełdy i inne projekty kryptograficzne muszą stać się bardziej przejrzyste, chociażby prezentując dane dotyczące ich rezerw.
8. Przejęcia i partnerstwa w branży kryptowalut
W obliczu ciągłej bessy liderzy branży, tacy jak Binance, nabywają mniejsze firmy, które walczą o przetrwanie. Tworzone są również liczne partnerstwa między istniejącymi projektami. Przykładem takiej konsolidacji jest chociażby niedawne partnerstwo między Balancer i Aave w zakresie wymiany tokenów zarządzania i wprowadzenia wspólnych pul. Oba te projekty mają ugruntowaną pozycję w branży, jednak łącząc siły mogą rozszerzyć swój zasięg i zaoferować użytkownikom jeszcze większą wartość.
Partnerstwa i przejęcia mogą zapewnić dostęp do nowych zasobów, technologii i baz użytkowników, co może pomóc projektom przetrwać i rozwijać się w perspektywie długoterminowej. Jeśli rynek będzie się nadal konsolidował, partnerstwa i przejęcia prawdopodobnie będą kontynuowane.
9. Zgodność z przepisami
Zgodność z przepisami ma coraz większe znaczenie dla branży, ponieważ rządy na całym świecie dążą do większego nadzoru i przejrzystości. Niedawna sprawa FTX uwydatniła potrzebę zaangażowania ze strony organów regulacyjnych. Przewodniczący US Commodity Futures Trading Commission (CFTC), Rostin Behnam, wezwał ustawodawców do jak najszybszego stworzenia ram regulacyjnych dla aktywów cyfrowych. Na ten moment komisja nie posiada bowiem uprawnień koniecznych do wglądu w działalność firm z sektora kryptowalut.
Z kolei w Europie rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) ma zostać wprowadzone jeszcze w 2023 roku. 10 października 2022 roku Komisja Gospodarcza i Monetarna Parlamentu Europejskiego przytłaczającą większością głosów opowiedziała się za przyjęciem rozporządzenia, torując tym samym drogę do głosowania.
Jeśli ustawa zostanie przyjęta, pozwoli ona dostawcom portfeli cyfrowych i innych usług kryptograficznych sprzedawać swoje produkty w całej UE, pod warunkiem, że zarejestrują się w organach krajowych i spełnią minimalne gwarancje ochrony inwestorów i stabilności finansowej. Ustawa MiCA wymaga również od emitentów kryptowalut opublikowania białej księgi z informacjami o ich projekcie. Założyciele firm Web3 prawdopodobnie staną w obliczu bardziej rygorystycznej kontroli regulacyjnej i być może będą musieli uzyskać dodatkowe licencje, aby dalej działać.
Myśl końcowa
Wraz ze zwiększającą się adopcją technologii blockchain, Web3 stał się kolejnym obszarem umożliwiającym wprowadzanie innowacji dla przedsiębiorców i projektantów aplikacji.
Branża kryptowalut jest jeszcze młoda, a trendy zmieniają się naprawdę dynamicznie. W 2023 roku spodziewamy się znacznego postępu w zakresie Social DeFi, protokołów ubezpieczeniowych i narzędzi zapewniających płynność dla NFT. Aplikacje typu move-to-earn i zaawansowane narzędzia handlowe dla DEX prawdopodobnie również będą się szybko rozwijać.
Jednak niezwykle ważne jest również zwracanie uwagi na nowo wprowadzane regulacje branżowe i bycie na bieżąco z odpowiednimi konsolidacjami rynkowymi.
Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.
Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.
Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.
Newsletter Bitcoin.pl
Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.
Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności