za

Adopcja płatności w kryptowalutach – paybtc.io wyznacza nowy trend

2021-05-16
Startupy

Polski startup paybtc.io wspiera klientów i sprzedawców w adopcji płatności w kryptowalutach.

Wzrost ceny bitcoina w ostatnim czasie przełożył się na gigantyczny skok jego popularności. W odróżnieniu od 2017 roku – tym razem popularność ta przyciągnęła do siebie setki inwestorów instytucjonalnych z najwyższego szczebla. To z kolei realnie przekłada się na adopcje – płatności w BTC i innych kryptowalutach na stałe zawitały do sklepów największych światowych spółek. Mimo to nadal istnieje grupa konsumentów, którzy nie mogą zakupić dóbr za kryptowaluty. Do nich pomocną dłoń wyciąga paybtc.io – polski startup umożliwiający płatności w kryptowalutach za… wszystko.

Płatności w BTC i kryptowalutach

W ostatnim roku przez pandemię koronawirusa byliśmy świadkami ogromnego wzrostu zapotrzebowania na usługi handlu online. W połączeniu ze zwiększonym popytem na kryptowaluty stworzyło to zupełnie nową lukę w obszarze handlu. Okazało się, że za wiele produktów (w najróżniejszych kategoriach) nie można zapłacić przy pomocy kryptowalut – mimo zwiększającego się zainteresowania ze strony konsumentów. Nawet jeśli niektóre duże sieci e-commerce oraz producenci zdecydowali się na takie rozwiązanie, to jednak nie stało się to standardem.

Future of Ecommerce: 10 International Growth Trends (Updated 2021) - Beeketing Blog

Początkowo wzrost zainteresowania w płatnościach kryptowalutami przejawiał się głównie w kategoriach luksusowych – bardzo szybko okazało się, że duża część tego typu towarów nie jest dostępna za BTC nigdzie. Konsumenci, którym zależało na wykorzystaniu prywatnych i zdecentralizowanych środków do zakupu drogich dóbr zostali bez możliwości sfinalizowania transakcji. Tę stale powiększającą się lukę chce wypełnić paybtc.io – polski projekt powiązany z marketplace’em Beegoz, specjalizującym się w handlu na rynku dóbr luksusowych.
Paybtc.io – zmiana w sektorze płatności w kryptowalutach

paybtc.io to nowy polski projekt w przestrzeni online retailu, który ma na celu skrócenie drogi między klasycznym sprzedawcą i posiadaczem kryptowaluty. Projekt funkcjonuje jako rynek online, który jednocześnie łączy cechy wyszukiwarki produktu i podmiotu oferującego płatności BTC. Tomasz Palka, CEO paybtc.io, jasno podkreśla istotę zapotrzebowania na usługi płatności w bitcoinie w środowisku e-commerce’u.

W tym roku odnotowaliśmy zwiększoną ilość zakupów realizowanych płatnością
kryptowalutami. Wyszliśmy temu naprzeciw i stworzyliśmy projekt
paybtc.io, w którym klient sam wskazuje, co chce kupić płacąc
za to bitcoinem, ethereum lub inną z dostępnych kryptowalut. Na początku była to głównie elektronika, złote
sztabki, monety, biżuteria, ale od listopada 2020 roku mamy coraz więcej
transakcji na zakup produktów pierwszej potrzeby, takich jak
papier toaletowy, płyn do mycia naczyń czy nawet ogórki kiszone.
Niewątpliwie w tym roku nastąpiła ogromna zmiana
w zachowaniach kupujących. To czego spodziewaliśmy się,
że stanie się w ciągu następnych 2-3 lat, wydarzyło się w ciągu
ostatnich kilku miesięcy.

W jaki sposób dokładnie działa koncepcja paybtc.io?

Konsument wybiera konkretny produkt z dowolnego sklepu online. Następnie na stronie paybtc.io w odpowiedniej wyszukiwarce wkleja link do tego produktu, podając informacje o cenie i kraju dostawy. W odpowiedzi paybtc.io przesyła mailowo wiadomość zwrotną ze szczegółami transakcji, a klient samodzielnie wybiera kryptowalutę, w której chce się rozliczyć. Przy zakupie, paybtc.io funkcjonuje jako pośrednik – platforma dokonuje zamówienia wybranego produktu we wskazanym sklepie, zleca firmie kurierskiej odbiór i dostarczenie zamówienia. Ponadto polski startup wspiera swoich klientów w ewentualnych zwrotach i reklamacjach.

jak działa paybtc płatności w kryptowalutach

Na tym etapie proces jest niezwykle intuicyjny i prosty. Możliwość dokonania zakupu w wybranej kryptowalucie za którykolwiek produkt jest rozwiązaniem, na którym z pewnością skorzysta cała branża. Za taką wygodę niestety trzeba jednak zapłacić. Do zrealizowanego zamówienia pośrednik dolicza prowizję w wysokości 8% wartości zakupu. O ile w przypadku zakupów w wysokości kilkuset złotych prowizja nie powinna stanowić wysokiego kosztu, to w przypadku dóbr znacznie droższych prowizja realnie zwiększa poziom ceny. To chyba największa bariera w korzystaniu z paybtc.io regularnie.

Koszt tych transakcji w przyszłości może się jednak zmniejszyć. paybtc.io zakłada w przyszłości negocjacje zniżek za płatności w kryptowalutach na różnych platformach e-commerce. W praktyce zysk dla platformy utrzyma się na podobnym poziomie, ale całkowity koszt kupującego zmniejszy się.

Za prostym procesem zakupowym stoją współprace z dostawcami bramek płatności kryptowalutowych. W procesie płatności paybtc.io wspierają swoimi rozwiązaniami technologicznymi KangaPay (bramka płatności giełdy Kanga daje możliwość płacenia np: omegaPLN), NowPayments (możliwość płacenia aż 50 kryptowalutami) oraz BitBay.

Tokenizacja płatności bitcoinem

Paybtc.io obecnie znajduje się w ostatniej fazie tokenizacji swojego projektu. Do 21 maja inwestorzy mogą kupować tokeny PAYB. Model biznesowy polskiego projektu płatności w kryptowalutach zakłada umiejscowienie PAYB w centrum ekosystemu. Token ten nie ma jednak charakteru użytkowego. paybtc.io emituje token w systemie STO – oznacza to, że kryptowaluta uprawnia inwestorów do dywidend z tytułu zysków z platformy.
Zgodnie z informacjami zawartymi w białej księdze projektu:

25% kwoty uzyskiwanej z opłat za pośrednictwo sprzedaży, czyli 2% wartości wszystkich zakupionych przez paybtc.io produktów, będzie na bieżąco rozdzielanych proporcjonalnie pośród posiadaczy tokenów PAYB.

Co istotne, dywidendy będą wypłacane co miesiąc, a wypłata pierwszej nagrody jest planowana już na dzień 15 lipca. Prawo do dywidendy nabywa się poprzez staking na specjalnym portfelu. paybtc.io wypłaca dywidendę w oPLN – stablecoinie “złotówkowym” platformy Kanga.

Rozwiązanie w płatności w kryptowalutach dla B2C i B2B

Paybtc.io może z punktu widzenia płatności w kryptowalutach wypełnić istotną lukę na rynku. W większości przypadków to sprzedawcy muszą wykonać pierwszy krok oraz ponieść koszt adopcji kryptowalut do swoich systemów. paybtc.io jest o tyle ciekawym rozwiązaniem, że ze sprzedawców zdejmuje ten ciężar. Ścisła współpraca z platformami handlowymi i integracja rozwiązań polskiego startupu bezkosztowo ma automatyzować proces zakupowy przy wykorzystaniu kryptowalut. Skorzystają na tym zarówno sprzedawcy (poszerzając bazę klientów o tych napływających z paybtc), klienci oraz hodlerzy PAYB – którzy zostaną wynagrodzeni dywidendą.

Pozostaje pytanie, czy w interesie przedsiębiorców jest funkcjonowanie takiego podmiotu jak paybtc.io? Biorąc pod uwagę rosnącą popularność kryptowalut na świecie – tak. Sektor biznesowy również może skorzystać na promocji płatności kryptowalut przy wykorzystaniu pośredników. Dzięki temu w innowacyjny sposób można monetyzować nie tylko produkty, ale także usługi. Podczas boomu ICO w 2017/2018 roku powstawało mnóstwo projektów, które obiecywały tworzenie specjalnych tokenów do płatności w określonej branży. Czas pokazał, że takie rozwiązania nie tylko są uciążliwe dla konsumentów, ale przede wszystkim nikt ich nie potrzebuje. Możliwość prostej płatności za usługi i codzienne produkty kryptowalutami przy wykorzystaniu uniwersalnego pośrednika może być jednak tym, czego nie udało się osiągnąć wcześniej. Na ostateczny efekt musimy jednak jeszcze poczekać.

 

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Ekonomista, aktor i prezenter. Związany z branżą kryptowalutową od 2017 roku. Współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi projektami kryptowalutowymi. Robi dla nich reklamy, kreacje video, content, a także doradza w kwestii strategii komunikacji. Uwielbia przeglądać środowiskowe dramy na X - najchętniej do porannej kawki i partyjki w szachy.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności