![sztuczna inteligencja książki (1)](https://bitcoin.pl/cdn-cgi/image/f=avif,q=80/http://cdn.bitcoin.pl/2024/06/856618b6-sztuczna-inteligencja-ksiazki-1.png)
Sztuczna inteligencja na rynku książkowym. Nie chodzi tylko o pisanie książek
Sztuczna inteligencja bywa coraz częściej wykorzystywana na rynku. Także literackim, co może się skończyć dla literatury… różnie.
Sztuczna inteligencja i rynek książek
Sztuczna inteligencja odgrywa w naszym życiu coraz większą rolę. A dokładniej: coraz częściej się o niej mówi. Czy zaś pisarze z niej korzystają?
Z tym ostatnim bywa różnie. Np. Hachette, jedna z największych grup wydawniczych na świecie, wydało tomik poezji. Nie byłoby w tym niczego dziwnego, gdyby nie to, że autorem wierszy jest ChatGPT. Pozycja „I Am Code. An Artificial Intelligence Speaks: Poems” raczej nie będzie przełomem w historii liryki, ale prowokuje pytanie o sens takich wydawnictw. Może ktoś kupi taki tomik z ciekawości, ale czy będzie on miał faktyczną wartość? Dla wielu osób barierą będzie choćby to, że wiersze napisał program, a nie prawdziwy człowiek z realnymi emocjami.
Co jeśli jednak nie wiedzielibyśmy, że za “I Am Code…” stoi ChatGPT? Każdy, kto “bawił się” tym programem, wie, że nie tworzy on w pełni profesjonalnych tekstów, najwyżej poprawne. Przynajmniej na razie. Wykorzystywanie AI przez leniwych pisarzy i chciwe wydawnictwa może sprawić, że sytuacja na rynku będzie jeszcze gorsza. Już teraz jesteśmy zalewani średnią literaturą. A w przyszłości będzie zapewne jeszcze gorzej. Po prostu “pisanie” stanie się szybsze i prostsze.
Najlepsi pisarze nie mają się czego obawiać. Wystarczy poprosić np. ChatGPT, by napisał nam “coś w stylu Andrzeja Sapkowskiego”. Program nie potrafi odtworzyć unikalnego stylu pisarza. Brakuje “tego czegoś”. Przeciętni autorzy, ale z potencjałem na stanie się lepszymi, mogą jednak mieć problemy. Wydawnictwa mogą postawić na autorów typu Remigiusz Mróz, piszących szybko, ale słabo. AI tylko ten problem pogłębi.
![](http://cdn.bitcoin.pl/2024/06/7f35a8c2-sztuczna-inteligencja-ksiazki-2-1.png)
Lawina reklam
Inny sposób wykorzystywania sztucznej inteligencji widać w przypadku Penguin Random House. To wydawnictwo korzysta z automatycznego narzędzia reklamowego – BookBoost. To służy z kolei do lawinowego generowania reklam książek. Posty trafiają do social mediów. Amazon używa zaś “generatywnej sztucznej inteligencji do podsumowywania recenzji produktów, w tym książek”.
Jak widać, AI zaczyna być wykorzystywana na rynku wydawniczym. Wiele wskazuje na to, że stanie się to ze szkodą dla jakości literatury i wyprze z rynku tzw. ghost writerów. Autorzy pokroju wspomnianego Mroza czy Harlana Cobena, tworzący “literackie hamburgery”, zaczną zapewne wykorzystywać programy AI do pisania ich przewidywalnych, pisanych wedle schematów powieści.
Z drugiej strony z czasem może wykształcić się moda na czytanie książek pisanych przez ludzi. Wydawnictwa będą wręcz promowane za pomocą naklejek: “napisane przez żywego człowieka!” (tak, wiem, że dziś brzmi to dziwnie). W końcu po to sięgamy po literaturę – by poczuć prawdziwe emocje i wczuć się w to, co chciał nam przekazać autor. Maszyny nie dadzą nam tego jeszcze zapewne przez wiele lat. O ile w ogóle.
Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Newsletter Bitcoin.pl
Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.
Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności