za
Marketing w metaverse

Realny zysk w wirtualnym świecie. Marketing w metaverse

2023-08-24
MetaverseWeb3

W epoce, gdy technologia przekształca naszą rzeczywistość w tempie niespotykanym dotąd w historii, coraz więcej mówi się o metaversie. Firmy na całym świecie dostrzegają potencjał tego nowego wymiaru, inwestując nie tylko czas, ale i kolosalne sumy pieniędzy, aby jak najlepiej zaangażować się w marketing w nowej przestrzeni. Nie chodzi już tylko o kreowanie wirtualnych światów. Chodzi o odkrywanie sposobów, w jakie marki mogą w nich działać i kształtować doświadczenia użytkowników.

Dlaczego metaverse jest uważane za przyszłość marketingu? Jak firmy przygotowują się, by stać się liderami w świecie o wartości szacowanej na 1 bilion dolarów do 2024 roku? Zastanówmy się nad tym, jak wirtualna rzeczywistość może zdefiniować naszą przyszłość.

marketer w pracy

Dane użytkownika w metaverse

W naszej obecnej internetowej przestrzeni, web2, marketerzy mają dostęp do skarbnicy informacji o użytkownikach podczas interakcji i zakupów online. Możliwości dostosowania wirtualnego doświadczenia do użytkownika w oparciu o jego preferencje mogą jedynie wzrosnąć wraz z popularyzacją wirtualnego świata. Oprócz danych demograficznych, kupujący w metaverse będą generować dane podobne do kupujących osobiście. Obejmuje to na przykład czas spędzony na patrzeniu na konkretną półkę w wirtualnym sklepie.

Marketerzy mogą wykorzystywać te informacje nie tylko do generowania ukierunkowanych reklam, ale także do budowania całego docelowego wirtualnego świata. Można będzie dostosować wszystko, od wyglądu wirtualnej witryny sklepowej po sposoby interakcji przedstawiciela handlowego opartego na sztucznej inteligencji z klientami. Użytkownicy będą również mogli bezpośrednio przekazywać informacje zwrotne o produkcie firmie, eliminując potrzebę analizy zachowań w mediach społecznościowych i podobnych procesów.

Z drugiej strony, użytkownicy metaverse prawdopodobnie będą coraz bardziej ostrożni w kwestii przechwytywania i udostępniania ich danych. Ponieważ metaverse jest tak nowy, prawdopodobnie wprowadzenie odpowiednich ram prawnych regulujących nowy obszar bezpieczeństwa informacji będzie wymagać czasu, aby nadążyć za postępem technologicznym. Dlatego firmy muszą zachować przejrzystość, jeśli chodzi o sposoby generowania i wykorzystywania danych klientów, oraz muszą zapewniać, że użytkownicy będą chronieni podczas zakupów i interakcji. W przeciwnym razie narażają się na konsekwencje.

Nowoczesny marketing – nowe narzędzia

Metaverse radykalnie rozszerza możliwości, jakie daje marketing. Firmy zainteresowane działaniem w tym obszarze powinny być przygotowane na opracowanie innowacyjnych sposobów interakcji z potencjalnymi klientami w celu uzyskania dostępu i zbudowania lub utrzymania marki. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

Grywalizacja

Największe szanse na pozyskanie klientów mają firmy, które wprowadzają elementy przypominające gry i systemy nagród. Skorzystały z tego już takie firmy jak Balenciaga i Coca-Cola. Balenciaga wypuściła linię modnych skórek do wykorzystania na awatarach Fortnite, a także cyfrowe akcesoria w grach. Te wirtualne produkty można było kupować w równoległym świecie, jednak Balenciaga oferowała również wersje do noszenia w “prawdziwym” życiu. Taki zabieg pozwala zresztą na większe utożsamianie się ze swoim avatarem.

Coca-Cola wprowadziła z kolei nowy smak napoju, reklamowany jako „stworzony w metaverse”, wraz z powiązaną minigrą w ekosystemie Fortnite.

sklep w metaverse

Współpraca

Metaverse otwiera możliwości współpracy między firmami, nawet pozornie odmiennymi, jak wspomniana marka modowa Balenciaga i gra wideo Fortnite. Inny ciekawy przydkład to partnerstwo Nike i Roblox. Klienci Nike mogli tworzyć awatary w metaversie Roblox i grać w gry, aby zdobywać różne wirtualne i rzeczywiste nagrody.

NFT i kryptowaluty

Prawdopodobnie nawet firmy przyzwyczajone do sprzedaży wyłącznie dóbr materialnych będą musiały rozszerzyć swoją ofertę o produkty cyfrowe. Mowa chociażby o markowych NFT, popularnych już wśród takich firm jak Adidas czy Taco Bell. Nike wyprodukowało wirtualne sneakersy NFT, co skutkowało wzrostem zysków o ponad 12 miliardów USD.

Hybrydowe kampanie i projekty

Metaverse może w dużej mierze zastąpić nasze obecne sposoby interakcji i zakupów. Jednak marketing przyszłości prawdopodobnie będzie łączyć wirtualny i rzeczywisty świat, aby zmaksymalizować wpływ. Kampanie reklamowe obejmujące billboardy z logotypami marek mogą odbywać się zarówno w lokalizacjach wirtualnych, jak i rzeczywistych.

Myśl końcowa

Granice rzeczywistości są nieustannie przesuwane, a metaverse staje się gorącym tematem dyskusji w świecie biznesu. Aby odnieść sukces, firmy muszą nie tylko dostosować się do jego unikalnych wymogów, ale także połączyć wirtualne strategie z rzeczywistymi inicjatywami. W ten sposób mogą zapewnić spójne i angażujące doświadczenie dla swoich klientów.

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności