za

Jak i dlaczego warto wprowadzić płatności bitcoinem w swojej firmie?

1,5% dla maluszka

Bitcoin i inne kryptowaluty stają się coraz bardziej popularne, nie tylko jako przedmiot inwestycji, ale również jako metoda płatności. Takie zresztą było pierwotne założenie Satoshiego Nakamoto – stworzenie bezpiecznej sieci płatności P2P. Minęło już prawie 12 lat od słynnego zakupu dwóch pizz przy użyciu 10 000 bitcoinów. Dziś w każdym wenezuelskim Pizza Hut możemy zapłacić w kryptowalutach, tym razem jednak już tylko w tysiącach satoshi (ułamkach BTC).

Ostatnio publikowaliśmy listę polskich firm, które akceptują ten sposób płatności. Jeśli jako właściciel biznesu zastanawiasz się nad wprowadzeniem takiej opcji dla swoich klientów – w tym artykule omawiamy jak to zrobić, a także wskazujemy plusy i minusy takiego rozwiązania.

Płatność bitcoinem to bezpieczna alternatywa dla płatności kartą

Karty płatnicze mają za sobą już kilka dekad. Pierwsze rozwiązania tego typu zaczęły pojawiać się pod koniec lat 40. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. W Polsce jednak pierwsza karta została wydana dopiero w 1991 roku, a więc jedynie trzydzieści lat temu. Tylko tyle czasu potrzebne było, aby płatności bezgotówkowe zostały wprowadzone jako standard dla wszystkich przedsiębiorców w naszym kraju.

Popularność transakcji bezgotówkowych powoduje niestety duży przyrost przestępstw dokonywanych na użytkownikach. Ich ilość wzrosła zwłaszcza na początku pandemii, gdy większość z nas zaczęła sięgać po płatności mobilne dużo częściej niż wcześniej. Z raportów publikowanych na stronie Narodowego Banku Polskiego wynika, że od roku 2016 liczba oszustw związanych z kartami płatniczymi wzrosła aż trzykrotnie.

Dane klientów korzystających z bankowości tradycyjnej przechowywane są w scentralizowanej bazie, co znacznie ułatwia naruszenie danych. Transakcje kryptowalutami są znacznie bezpieczniejsze, ponieważ nie wymagają tzw. zaufanej trzeciej strony. W tym przypadku jej rolę pełni blockchain, który skutecznie uniemożliwia kradzież prywatnych danych.

Jak przyjmować płatności bitcoinem?

Najprostszy sposób na przyjmowanie płatności w kryptowalutach to skorzystanie z bramek płatniczych. Należą do nich Zonda Pay, Binance Pay czy Crypto.com Pay. Te proste w obsłudze aplikacje pozwolą zmienić Twój telefon w mobilny terminal, a także umożliwią płatności online. Co więcej, rozwiązania te pobierają niewielkie prowizje, często niższe niż w przypadku kart i innych tradycyjnych metod.
Np. stronie Zondy znajdziesz listę wtyczek pozwalających na szybką integrację z najpopularniejszymi platformami eCommerce.

Jeśli chcesz akceptować zapłatę w kryptowalutach, jednak nie chcesz zakładać portfela, możesz pomyśleć o usłudze PayPal. Dzięki niej Twoi klienci mają możliwość zapłacić na przykład w bitcoinie, a na Twoje konto wpłynie równowartość kwoty w walucie fiat. Jednak w tym przypadku trzeba liczyć się z prowizją do 2,9%, a więc znacznie wyższą niż w przypadku rozwiązań oferowanych przez giełdy.

Plusy i minusy akceptowania płatności bitcoinem

Jako osoba zainteresowana wprowadzeniem płatności w bitcoinie powinnaś/powinieneś niewątpliwie zadać sobie pytanie – co ze środkami, które zarobię w kryptowalutach? Jak wiadomo, ten sektor rynku finansowego charakteryzuje się wysoką zmiennością. Obecnie cena bitcoina jest niemal 50% niższa w porównaniu do listopadowego ATH.

Jeśli masz zamiar z góry założyć, że uzyskane kryptowaluty traktujesz jako inwestycję, płynność rynku nie będzie żadnym problemem. Możesz akumulować konkretne waluty, czekając na ich wzrosty, alternatywnie wymieniać je na stablecoiny i stakować ze sporym zyskiem. Takie rozwiązanie pozwala na gwarantowany zarobek wysokości około 10% w skali roku.

Jeśli jednak sprawne działanie Twojej firmy zależne jest od wszystkich napływających przychodów – konieczne będzie poświęcenie dodatkowej energii na śledzenie sytuacji na rynku. Niestety zawsze może zdarzyć się sytuacja, że klient zapłaci w kryptowalutach w momencie lokalnego szczytu. Na powrót do danego pułapu cenowego trzeba będzie czekać kilka miesięcy, a czasem dłużej. Jednak z drugiej strony, każda osoba prowadząca biznes raczej zdaje sobie sprawę z konieczności posiadania poduszki finansowej.

Z uwagi na to, że bitcoin nie jest uważany w Polsce za walutę, po dokonaniu wymiany na złotówki firma notuje przychód kwalifikujący się do podatku od zysków kapitałowych w wysokości 19%. Niestety, w takim przypadku otrzymanie zapłaty w kryptowalucie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków, a więc nie będzie możliwe odliczenie kosztów uzyskania przychodów.

Warto zwrócić uwagę, że przyjmowanie płatności w bitcoinie to doskonała decyzja marketingowa. Rynek kryptowalut rządzi się swoimi, specyficznymi prawami. Praktycznie każdego dnia pojawia się kilka istotnych dla społeczności newsów rozchodzących się w błyskawicznym tempie w mediach społecznościowych. Każda informacja świadcząca o postępującej adopcji kryptowalut budzi duży entuzjazm. Możesz więc mieć pewność, że jeśli podejmiesz decyzję umożliwiającą transakcje w cyfrowych walutach – wyróżnisz się na tle konkurencji i szybko zdobędziesz klientów wśród entuzjastów rynku.

Gdy już rozpoczniesz akceptowanie płatności w kryptowalutach, warto dodać swoją firmę na CoinMap. Jest to strona, na której można znaleźć miejsca z całego świata dopuszczające płatności kryptowalutami. Skontaktuj się też z redakcją Bitcoin.pl, a być może udostępnimy tę informację w naszych kanałach.

Myśl końcowa

Decyzja o zaakceptowaniu płatności bitcoinem świadczy o Twoim otwarciu na innowacje i pozwala zdobyć nowych klientów. Niekoniecznie oznacza to też, że każdy znający temat cyfrowych walut będzie płacił Ci w ten sposób. Jest duża szansa, że będzie po prostu wolał wydać pieniądze u Ciebie (kryptowaluty lub fiat), jako uczestnika obecnej finansowej rewolucji.

Kumulowanie części kapitału firmy w bitcoinie to dobry sposób na zabezpieczenie pieniędzy przed postępującą inflacją. Może się wręcz okazać, że zarobione w ten sposób środki zyskają z czasem nawet kilkukrotnie na wartości.

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności