za

Co o NFT myślą Polacy? Znamy odpowiedź!

2022-10-08
BlockchainNFT
1,5% dla maluszka

Raport agencji public relations Hill+Knowlton Strategies, „NFT: wciąż szansa czy jednak pułapka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek”, pomaga spojrzeć na NFT oczami Polaków. Okazuje się, że obywatele naszego kraju kojarzą tokeny m.in. z… oszustwem.

NFT to scam?

– Na dojrzałych rynkach NFT są nowym, coraz ważniejszym elementem marketing mix. Nie brakuje opinii, że ich pojawienie się może być równie rewolucyjne dla marek i marketingu, jak powstanie wiele lat temu social mediów. Tak jak social media pozwalały tworzyć się społecznościom zakorzenionym w świecie realnym, tak NFT mają być wehikułem do angażowania społeczności w świecie wirtualnym – w tym m.in. w grach i Metaversum. Postanowiliśmy sprawdzić, na ile ten potencjał jest realny w Polsce, co lokalni konsumenci wiedzą o NFT i jakie mają na ich temat zdanie – powiedziała Wirtualnym Mediom Magdalena Załubska-Król, director new economy practice Hill+Knowlton Strategies.

Okazuje się, że najczęściej NFT kojarzą się Polakom z kryptowalutami (13 proc.) i kolekcjonerstwem (11 proc.). Dopiero w dalszej kolejności z możliwością inwestycyjną (7 proc.). Ponad 30% uważa, że NFTs to bardzo ryzykowne aktywa.

Hill+Knowlton Strategies dodaje, że z pojęciem NFT zetknął się już co 5. Polak. To jednak mniej niż np. w USA, gdzie o tokenach nie słyszało tylko 7 proc. obywateli. Częściej zaznajomieni z tematyką NFT są mężczyźni (23 proc.) niż kobiety (14 proc.). Z tematem często stykają się też młode osoby (33 proc. osób w wieku 18-24, 26 proc. wśród osób w wieku 25-34).

Co wiemy o NFT?

Problemem w dalszej adopcji może być brak wiedzy. Większość respondentów nie znała żadnych funkcjonalności NFT, zapewne kojarząc je tylko z grafikami “znudzonych małp” czy pociesznych misiów.

W grupie osób znających temat aż 8 proc. (około 1 proc. całej grupy badawczej) kupiło już co najmniej jeden taki token. Około 16 proc. tych, którzy nie posiadają NFT, ale o nich słyszało, ma w planach nabyć tego typu token w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Dla 30 proc. NFT to tylko chwilowa moda. 15 proc. postrzega tokeny jako oszustwo. Podobny odsetek jest jednak zdania, że na NFT można zarobić.

Nasze badanie ewidentnie wskazuje na słabą adopcję NFT w naszym kraju. Z drugiej strony ta niska penetracja pokazuje, że technologia NFT dociera do Polski z opóźnieniem, a samo jej użycie wciąż może skutecznie wyróżniać markę na rynku – dodaje Załubska-Król.

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N = 1070 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1–4 lipca 2022. Metoda: CAWI. 

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności