
Co o NFT myślą Polacy? Znamy odpowiedź!
Raport agencji public relations Hill+Knowlton Strategies, „NFT: wciąż szansa czy jednak pułapka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek”, pomaga spojrzeć na NFT oczami Polaków. Okazuje się, że obywatele naszego kraju kojarzą tokeny m.in. z… oszustwem.
NFT to scam?
– Na dojrzałych rynkach NFT są nowym, coraz ważniejszym elementem marketing mix. Nie brakuje opinii, że ich pojawienie się może być równie rewolucyjne dla marek i marketingu, jak powstanie wiele lat temu social mediów. Tak jak social media pozwalały tworzyć się społecznościom zakorzenionym w świecie realnym, tak NFT mają być wehikułem do angażowania społeczności w świecie wirtualnym – w tym m.in. w grach i Metaversum. Postanowiliśmy sprawdzić, na ile ten potencjał jest realny w Polsce, co lokalni konsumenci wiedzą o NFT i jakie mają na ich temat zdanie – powiedziała Wirtualnym Mediom Magdalena Załubska-Król, director new economy practice Hill+Knowlton Strategies.
Okazuje się, że najczęściej NFT kojarzą się Polakom z kryptowalutami (13 proc.) i kolekcjonerstwem (11 proc.). Dopiero w dalszej kolejności z możliwością inwestycyjną (7 proc.). Ponad 30% uważa, że NFTs to bardzo ryzykowne aktywa.
Hill+Knowlton Strategies dodaje, że z pojęciem NFT zetknął się już co 5. Polak. To jednak mniej niż np. w USA, gdzie o tokenach nie słyszało tylko 7 proc. obywateli. Częściej zaznajomieni z tematyką NFT są mężczyźni (23 proc.) niż kobiety (14 proc.). Z tematem często stykają się też młode osoby (33 proc. osób w wieku 18-24, 26 proc. wśród osób w wieku 25-34).
Co wiemy o NFT?
Problemem w dalszej adopcji może być brak wiedzy. Większość respondentów nie znała żadnych funkcjonalności NFT, zapewne kojarząc je tylko z grafikami “znudzonych małp” czy pociesznych misiów.
W grupie osób znających temat aż 8 proc. (około 1 proc. całej grupy badawczej) kupiło już co najmniej jeden taki token. Około 16 proc. tych, którzy nie posiadają NFT, ale o nich słyszało, ma w planach nabyć tego typu token w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Dla 30 proc. NFT to tylko chwilowa moda. 15 proc. postrzega tokeny jako oszustwo. Podobny odsetek jest jednak zdania, że na NFT można zarobić.
– Nasze badanie ewidentnie wskazuje na słabą adopcję NFT w naszym kraju. Z drugiej strony ta niska penetracja pokazuje, że technologia NFT dociera do Polski z opóźnieniem, a samo jej użycie wciąż może skutecznie wyróżniać markę na rynku – dodaje Załubska-Król.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N = 1070 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1–4 lipca 2022. Metoda: CAWI.
Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie Zonda.