za

InPay.pl – Pierwsza indywidualna interpretacja podatkowa dotycząca zwolnienia obrotu bitcoinami z podatku VAT

2016-02-20
Wiadomości

22 października zapadł wyrok Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczący zwolnienia obrotu bitcoinami z podatku VAT na terytorium Unii Europejskiej. Dzięki uprzejmości firmy InPay.pl publikujemy pierwszą indywidualną interpretację podatkową w tej sprawie, wydaną przez polską Izbę Skarbową.

 

 

22 października zapadł wyrok Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczący zwolnienia obrotu bitcoinami z podatku VAT na terytorium Unii Europejskiej. Dzięki uprzejmości firmy InPay.pl publikujemy pierwszą indywidualną interpretację podatkową w tej sprawie, wydaną przez polską Izbę Skarbową.

 

Polski procesor płatności InPay.pl, który wystąpił o interpretacje indywidualną, umożliwia przyjmowanie płatności w bitcoinach przez dowolny serwis/firmę w Polsce. Dodatkowo umożliwia też opłacanie rachunków bitcoinami. Firma niedawno ruszyła również z nową usługą, żądania płatności BTC poprzez zwykły przelew bankowy, czyli w praktyce oznacza to możliwość zakupu bitcoinów.

 

W ten sposób firma InPay.pl dokonuje zarówno sprzedaży jak i kupna bitcoinów od osób fizycznych i firm z doliczeniem marży. Jeszcze do niedawna podobna działalność wiązałaby się z opodatkowaniem tego typu transakcji podatkiem VAT. Nawet po wyroku Europejskiego Trybunału, nie było również pewności czy polskie Izby Skarbowe będą respektować orzeczenie ETS. Dzięki wydanej indywidualnej interpretacji podatkowej na wniosek firmy Inpay.pl, wiemy już, że tak. Polska Izba Skarbowa powołuje się na orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

 

W tym miejscu warto odpowiedzieć sobie na pytanie czym jest indywidualna interpretacja podatkowa i przed czym nas chroni?

 

 

“Interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są w imieniu Ministra Finansów. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może złożyć każdy zainteresowany: podatnik, płatnik lub inny podmiot, w tym także osoby niemające miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podmioty te mogą wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej, jeżeli mają wątpliwości co do zaistniałego u nich stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które mogą rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego.” – źródło Administracja Podatkowa

 

 

“Dlaczego jeszcze warto wystąpić o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego? Ponieważ zastosowanie się do wydanej w Twojej sprawie indywidualnej interpretacji (przed jej zmianą lub uchyleniem przez Sąd) nie może szkodzić Tobie jako wnioskodawcy. Oznacza to, że jeżeli organ podatkowy nie uwzględni tej interpretacji w swoim rozstrzygnięciu:

− nie zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności karno-skarbowej,

− nie zostaną naliczone Ci odsetki za zwłokę;

− zostaniesz zwolniony z obowiązku zapłaty podatku, jeżeli zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji indywidualnej, a skutki podatkowe związane ze zdarzeniem miały miejsce po doręczeniu interpretacji.

Uwaga: ochrona obejmuje skutki podatkowe zdarzeń mających miejsce do końca okresu rozliczeniowego, w którym doręczono rozstrzygnięcie zmieniające lub uchylające interpretację.” – źródło finanse.mf.gov.pl

 

 

Należy odróżnić również interpretację indywidualną od ogólnej. Interpretacja indywidualna, skierowana jest do jednego konkretnego przypadku i konkretnego podatnika. Interpretacja indywidualna chroni więc, podatnika, który wystąpił o daną interpretację i nie stanowi ujednoliconej wykładni prawa podatkowego. Jeżeli prowadzisz lub będziesz prowadził działalność opartą na obrocie bitcoinami, najbezpieczniej będzie, jeśli sam wystąpisz o podobną interpretację indywidualną.

 

Warto również zapoznać się z analizą wyroku ETS przez kancelarię “Wardyński i Wspólnicy”.

 

Poniżej przedstawiamy indywidualną interpretację otrzymaną od firmy InPay.pl:

 


 

MINISTER FINANSÓW 
ORGAN UPOWAŻNIONY DO WYDAWANIA INTERPRETACJI
DYREKTOR IZBY SKARBOWEJ W WARSZAWIE
PŁOCK DNIA 15 LUTEGO 2106
IPP3/4512-1005/15-2/RD

 

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej w najbliższej przyszłości. Wnioskodawca planuje w szczególności rozpocząć dokonywanie czynności w zakresie obrotu Jednostkami Bitcoin. Czynności te polegały by przede wszystkim na kupnie oraz sprzedaży prawa własności Jednostek Bitcoin. Sprzedaż Jednostek Bitcoin będzie odbywać się na rzecz podmiotów będących lub niebędących podatnikami podatku VAT posiadających miejsce zamieszkania lub siedziby w Polsce. W zamiarze Wnioskodawcy, opisane powyżej czynności byłyby dokonywane zarówno na odległość, bez. jednoczesnej obecności obu stron transakcji i za pośrednictwem sieci Internet, np. w ramach wirtualnej giełdy Jednostek Bitcoin. jak również na podstawie umów zawieranych tradycyjnie pomiędzy jednocześnie obecnymi obiema stronami transakcji. Zgodnie z. zamiarem Wnioskodawcy, wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu dokonywanych czynności w zakresie obrotu Jednostkami Bitcoin stanowiłoby marżę (prowizję), zawartą przez. Wnioskodawcę w cenie sprzedaży prawa własności Jednostek Bitcoin. Przedmiotowa marża (prowizja) byłaby określana każdorazowo i samodzielnie przez Wnioskodawcę jako różnica pomiędzy ceną sprzedaży, zaoferowaną przez Wnioskodawcę potencjalnemu kupującemu Jednostki Bitcoin oraz ceną kupna, za którą Wnioskodawca kupił wcześniej Jednostki Bitcoin.

 

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości czy planowane transakcje sprzedaży Jednostek Bitcoin na rzecz podmiotów będących lub niebędących podatnikami podatku VAT posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu objęte zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustaw).

 

Analiza okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią dostaw towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, ponieważ w opisanym zdarzeniu Jednostki bitcoin nie stanowią towaru. Czynności te należy natomiast uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy . Jak wyżej wskazano, w przepisie tym przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też należy uznać, że definicja “świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję “dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Zatem. określeniem ..usługi” w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerne krąg czynności, obejmujących swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje specjalistyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

 

W ocenie tut. Organu, opisane przez Wnioskodawcę świadczenie, polegające na transakcji sprzedaży Jednostek Bitcoin na rzecz podmiotów będących lub niebędących podatnikami podatku VAT posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce wypełnia definicję odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, i jako takie stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

 

Zgodnie z art. 41 ust. I ustaw), stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. z zastrzeżeniem ust. 2-12c. art. 83. art. 1 1 ust. 7. art. 120 ust. 2 i 3. art. 122 i art. 1 20 ust. 1.

Jak stanowi jednak art. I46a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.. z. zastrzeżeniem art. 1461′. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13. art. 100 ust. 2 i art. 110. wynosi 23%.

 

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej. ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

 

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustaw), zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawne środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monet) ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawne środek płatniczy, lub które mają wartość numizmatyczną.

 

Natomiast stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężne eh. prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, dlugów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa i świadczeniu tych usług.

 

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację do krajowego porządku prawnego przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.

 

1 tak, zgodnie z art. 131 Dyrektywy, zwolnienia stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego zastosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. b-f Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

 

  • udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawców:
  • pośrednictwo     lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń           i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę:
  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i          innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;
  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet             używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów       i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;
  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania      i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

 

W tym miejscu wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie VAT nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione od VAT zgodnie z. Dyrektywą VA I stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich.

 

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z. którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie prze/ podatnika.

 

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji waluty, banknotów i monet jako środków płatniczych. Należy zatem dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin prawa.

 

W art. 31 ustawy / dnia 20 sierpnia 1007 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2013 r.. poz. 008. z poźn. zm.) postanowiono, że znakami pieniężnymi Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monet} opiewające na złote i grosze.

 

Natomiast znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 32 tej ustawy).

 

W ustawie z dnia 10 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (l)z. U. z 2014 r.. poz. 873. z późn. zm.). w art. 1 pkt 1-3 określono zasady świadczenia usług płatniczych oraz wydawania i wykupu pieniądza elektronicznego, w tym warunki świadczenia usług płatniczych, w szczególności dotyczące przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informowania o usługach płatniczych (pkt 1): określono prawa i obowiązki stron wynikające z umów o świadczenie usług płatniczych, a także zakres odpowiedzialności dostawców z tytułu wykonywania usług płatniczych (pkt 2): warunki wydawania i wykupu pieniądza elektronicznego (pkt 2a) oraz zasady prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych, instytucje pieniądza elektronicznego i oddziały zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego, w tym za pośrednictwem agentów, oraz zasad} sprawowania nadzoru nad tymi podmiotami (pkt 3).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, przepisy tej ustawy stosuje się do usług płatniczych świadczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w obrocie z innymi państwami członkowskimi.

 

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. Prawo Bankowe (Dz. U. z 2013 r. poz. 128). Bank jest osobą prawną utworzoną zgodnie z. przepisami ustawy, działającą na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności bankowych obciążających ryzykiem środki powierzone pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym.

Czynnościami bankowymi, w myśl art. 3 tej ustawy, są:

 

  1. przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów
  2. prowadzenie innych rachunków bankowych
  3. udzielanie kredytów
  4. udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw:
  5. emitowanie bankowych papierów wartościowych

 

W tym miejscu warto wskazać na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 października 2015 r. w sprawie (5-264/14. w którym rozpatrywał kwestię opodatkowania czynności wymiany waluty wirtualnej bitcoin na walutę tradycyjną i odwrotnie. W w/w wyroku TSUE orzekł, że transakcje polegające na wymianie waluty tradycyjnej na walutę wirtualną “bitcoin” i odwrotnie dokonywane za zapłatą kwoty marży, którą stanowi różnica pomiędzy ceną. po której nabywana jest waluta, a ceną, po jakiej jest sprzedawana stanowią odpłatne świadczenie usług. Usługi takie są zwolnione od podatku na mocy art. 135 ust. I lit. e) dyrektywy 2006/112/WE.

 

Co istotne, tezy wyroku nie ograniczają się wyłącznie do waluty bitcoin i dotyczą (po spełnieniu warunków wskazań w wyroku), także innych kryptowalut. W pkt 49 wyroku TSlJE stwierdził bowiem, że transakcje dotyczące walut nietradycyjnych, czyli innych niż pieniądze, które są prawnymi środkami płatniczymi w jednym lub kilku krajach, o ile waluty zostały zaakceptowane przez strony transakcji jako alternatywny środek płatniczy wobec prawnych środków płatniczych i ich jedynym przeznaczeniem jest funkcja środka płatniczego, stanowią transakcje finansowe. TSUE stwierdził, że z kontekstu i celu art. 135 ust. 1 lit. e) wynika, że wykładnia tego przepisu, według której obejmuje on transakcje dotyczące tylko walut tradycyjnych, częściowo pozbawiłaby go skutków. (…) jedynym przeznaczeniem wirtualnej waluty “bitcoin” jest funkcja środka płatniczego oraz że jest ona w tym celu akceptowana przez niektórych przedsiębiorców. W konsekwencji należy dojść do wniosku, że art. 135 ust. 1 lit. e) dyrektywy VAT obejmuje również świadczenie usług takich jak w postępowaniu głównym, które polegają na wymianie walut tradycyjnych na jednostki wirtualnej waluty “bitcoin” i odwrotnie, dokonywane za zapłatą kwoty odpowiadającej marży wynikającej z różnicy pomiędzy ceną po jakiej dany przedsiębiorca nabywa waluty, a ceną po jakiej je sprzedaje klientom.

 

Analiza przywołanych wyżej przepisów w kontekście przedmiotowej sprawy pozwala stwierdzić, że Jednostki Bitcoin, które Wnioskodawca w ramach własnej działalności gospodarczej zamierza sprzedawać zarówno za pośrednictwem strony internetowej bez obecności obu stron transakcji jak i na podstawie umów zawieranych tradycyjnie pomiędzy jednocześnie obecnymi obiema stronami transakcji będą wpisywać się w formę prawnego środka płatniczego (dla celów VAT). Jednostki Bitcoin poprzez akceptację stron transakcji jako alternatywnego środka płatniczego będą służyły jak słusznie wskazuje Wnioskodawca jako nośnik wartości pieniężnej oraz środek płatniczy podobnie jak waluty używane jako prawny środek płatniczy. Zatem sprzedaż Jednostek Bitcoin za wynagrodzeniem będące świadczeniem usługi w ramach której pojęcie walut używanych jako prawny środek płatniczy obejmować będzie również Jednostki Bitcoin może być uznane za usługi zwolnione z opodatkowania.

 

Tym samym transakcja sprzedaży Jednostek Bitcoin na rzecz podmiotu niebędącego albo będącego podatnikiem podatku VAT oraz mającego miejsce zamieszkania lub siedziby na terytorium Polski jest czynnością podlegającą opodatkowaniu jednocześnie zwolnioną z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania należało uznać za prawidłowe.

 

Jak wskazał Wnioskodawca czynności polegające na obrocie Jednostkami Bitcoin, polegać będą także na kupnie prawa własności Jednostek Bitcoin od podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług albo od podatku od wartości dodanej, posiadających siedzibę działalności gospodarczej poza Polską.

 

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości czy planów tuta transakcja kupna Jednostek Bitcoin stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski zwolnioną z opodatkowania.

 

Jak wyżej ustalono czynności związane z obrotem waluty wirtualnej Jednostkami Bitcoin należy uznać za świadczenie usług.

 

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V ‘Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług’

 

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podatnik podatku VAT z siedzibą na terytorium Polski zamierza dokonywać m.in. kupna prawa własności Jednostek Bitcoin od podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług albo od podatku od wartości dodanej, posiadających siedzibę działalności gospodarczej poza Polską. Jednocześnie z wniosku nie wynika, aby kontrahenci posiadali stale miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

 

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca, który nabywa od kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju oraz nieposiadających stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju prawa własności Jednostek Bitcoin powinien rozpoznać po swojej stronie import usług, który będzie opodatkowany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na terytorium Polski.

 

Zgodnie z ustaleniami w zakresie sprzedaży Jednostek Bitcoin pojęcie walut używanych jako prawny środek płatniczy (dla celów VAT) obejmować będzie również Jednostki Bitcoin, będące przedmiotem zapytania. Charakter prawny kupowanych Jednostek Bitcoin przy akceptacji stron transakcji jako alternatywnego środka płatniczego pozwala stwierdzić, że wirtualna waluta będzie nośnikiem wartości pieniężnej oraz środkiem płatniczym podobnie jak waluty używane jako prawny środek płatniczy.

 

Tym samym czynność kupna Jednostek Bitcoin od podmiotu będącego podatnikiem VAT albo podatku od wartości dodanej posiadającego miejsce siedziby działalności gospodarczej poza terytorium Polski oraz nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski zgodnie z arl. 2Sb ust. 1 ustawy w związku z. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy zwolnioną z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


 

Fotografia: Wikimedia.org

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności