za
web3 devs poland

Relacja z Web3 Devs Poland Meetup

W środę 13 lipca na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego odbył się Web3 Devs Poland Meetup. Byliśmy tam i zapraszamy Cię na podsumowanie tego wydarzenia.

Web3 Devs Poland jest społecznością, które skupia programistów i pasjonatów Web3. W trakcie zorganizowanego przez nich wydarzenia, przed networkingiem przy pizzy, mogliśmy posłuchać wystąpień czterech związanych z rynkiem prelegentów. Ich doświadczenie będzie pomocne dla każdego, kto planuje stworzyć startup, jest już na etapie poszukiwania inwestorów, bądź po prostu chce poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą powstawania firm związanych z Web3. Zebraliśmy dla Was najważniejsze rady występujących. 

Case study kryptowalutowego biznesu bez kodowania

Firma Artifact jest doskonałym przykładem na to, że nie trzeba być programistą ani nawet mieć ścisłego umysłu by móc dołączyć do rynku nowych technologii. Przejście na Web3 to rozciągnięty w czasie proces. Do stworzenia podstaw najważniejsze było zaprojektowanie technicznych rozwiązań które pozwolą na uruchomienie internetu przyszłości, w stworzeniu którego każdy z nas będzie mógł mieć czynny udział. Projekty, które za cel uznały stworzenie podwalin do Web3, zbudowały wokół siebie ogromne społeczności. Kryptograficzna branża, mimo że cały czas zyskuje na popularności, nadal jest stosunkowo mało znana. Wiele zainteresowanych nią osób chciałoby w jakiś sposób pokazać przywiązanie do projektów, które są w centrum ich zainteresowań.

Twórca Artifact jest na rynku stosunkowo niedługo, mniej więcej półtora roku, jednak znalazł sposób jak połączyć swoją pasję z kryptowalutami. Pochodzący z rodziny zajmującej się krawiectwem, Maciej Dombrowicz Krzyżaniak wpadł na pomysł stworzenia merchu dla projektów kryptograficznych. Indywidualnie projektowane ubrania trafią do serca każdego, kto chce zamanifestować zainteresowanie kryptografią czy konkretnym projektem. Jak widać, wystarczy znaleźć niszę w której jesteś dobry i która znajdzie swoich odbiorców.

Jak sprawnie wystartować startup na rynku web3?

Jeżeli Twój projekt jest póki co jedynie wizją, musisz zacząć od zbudowania solidnych podstaw koniecznych do jego zaprezentowania. Filip Wielanier z Cookie3 przedstawił listę istotnych zagadnień, które trzeba wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem poszukiwania inwestorów. Oprócz strony internetowej, mediów społecznościowych, white papera czy zbudowania zespołu najważniejsza wydaje się być tokenomia. Dobrze zaplanowana jest bowiem podstawą projektu i to ona może przekonać inwestorów do potencjalnych zysków.

Zaczynając od zera, pozwól sobie na pewną elastyczność. Praktycznie nie jesteś w stanie stworzyć tokenomiki czy roadmapy, które nie będą się zmieniać na przestrzeni czasu. Weź pod uwagę to, co teraz wydaje ci się najlepszym rozwiązaniem. W ciągu kilku miesięcy Twój pomysł może odmienić się o 180 stopni – jego rozwój zależy bowiem od czynników ludzkich. Twoje założenia z czasem zostaną dopracowane lub powitasz nowego członka w zespole, który wpłynie na dalsze losy konceptu. Ważne, by stworzyć fundamentalne założenia, które skutecznie trafią do potencjalnych inwestorów.

Jak skutecznie pozyskać finansowanie w startup web3?

A może opracowałeś już wszystkie wcześniej wspomniane elementy? Przyszła pora na kolejny etap, czyli poszukiwanie inwestora. Tom Kopera, założyciel Blockchain Ventures Hub, przygotował bardzo ciekawe wystąpienie, w którym poruszył kwestie przygotowań do spotkania w sprawie ubiegania się o dodatkowe środki. Wydawać by się mogło, że jeśli twój projekt ma naprawdę solidne i ciekawe fundamenty to sukces jest gwarantowany. Jednak w rozmowie z potencjalnym inwestorem naprawdę wiele rzeczy może pójść nie tak. Do spotkania tego typu warto naprawdę dobrze się przygotować. Liczy się każdy zaplanowany aspekt. Czas spotkania, liczba zaproszonych osób, podział ról czy omawiane elementy – wszystko ma znaczenie. Ważna jest również punktualność i czas na Q&A, które pozwoli ci zbudować realną relację z potencjalnym zainteresowanym.

Pamiętaj też o umiejętności postawienia się na miejscu inwestora. Jedną stroną na spotkaniu jesteś Ty, człowiek znający wszystkie plusy twojego projektu. Drugą stroną jest inwestor bądź przedstawiciele funduszu, których praca polega na uczestniczeniu w czasami nawet kilkunastu spotkaniach dziennie. Weź to pod uwagę szykując prezentację startupu – w bardzo krótkim czasie musisz zaprezentować coś co przyciągnie odbiorców. Warto przygotować chwytliwe hasła, które zapadną w pamięć uczestników spotkania, a także dokładnie przećwiczyć zwięzłą prezentację, która pozwoli na wymienienie wszystkich podstawowych zalet projektu. Nie nastawiaj się też, że pierwsze spotkanie pójdzie idealnie. Na rynku jest wiele funduszy i kolejnych szans, a nieudane spotkanie potraktuj bardziej jak naukę niż porażkę.

Potencjalne problemy przy tworzeniu projektów web3

Wystąpieniem zamykającym środowe wydarzenie była prezentacja Szymona Jankowskiego z Hashup. Opowiedział on o potknięciach, które wydarzyły mu się na drodze do sukcesu. Jego zdaniem w początkowej fazie tworzenia startupu warto sfokusować się na pojedynczych działaniach. Na wszystko przyjdzie czas, a narzucenie sobie zbyt wielu obowiązków może zjeść dużo cennego czasu i pieniędzy. Lepiej opracować “program minimum”, który swoim dopracowaniem przyciągnie uwagę funduszy.

Idealną sytuacją będzie, gdy uda się zyskać głównego inwestora spod znanego na rynku szyldu. Będzie to swoista rekomendacja, która znacznie zwiększy szansę na pozyskanie kolejnych środków. Zebranie odpowiednio wysokiej sumy jest niezmierne ważne, ponieważ pozwoli zabezpieczyć okres, zanim Twój projekt zacznie na siebie zarabiać. Zbyt małe środki mogą w pewnym momencie zastopować rozwój. Ważny jest też konkretny biznesplan, który pozwoli realnie ocenić, ile czasu zajmie Ci stworzenie gotowego produktu i ilu pracowników będziesz potrzebować. Zatrudnienie zbyt dużej ilości osób do realizowania wielu pomysłów jednocześnie może negatywnie wpłynąć zarówno na budżet jak i na efektywność pracy.

Budowanie sieci kontaktów

Wszyscy prelegenci środowego wydarzenia za bardzo ważny, o ile nie najważniejszy czynnik tworzenia startupów, podali budowanie sieci kontaktów. To właśnie one w tej rozwijającej się branży znacznie zwiększają szansę na sukces. Znając odpowiednich ludzi możesz zyskać dojście do potencjalnych inwestorów bądź znaleźć przyszłych pracowników. Jak ich spotkać? Przydatny może okazać się LinkedIn – narzędzie do budowania kontaktów zawodowych. Jednak nic nie zastąpi kontaktu face-to-face i networkingu. Praktycznie każdego miesiąca odbywa się kilka wydarzeń powiązanych z branżą kryptograficzną. Uczęszczając na tego typu eventy trafisz na wiele osób, które chętnie opowiedzą, co myślą o twoim pomyśle, wymienią spostrzeżenia na temat rynku czy wręcz pomogą ci poprawić pewne aspekty twojego projektu. Warto zaznaczyć, że wszyscy prelegenci znali się nawzajem właśnie z różnych wydarzeń. Zainteresowany zawarciem owocnych znajomości? Kolejny Web3 Devs Poland Meetup już 23 lipca w Krakowie.

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności