za
metaverse

Metaverse, sztuczna inteligencja, IoT i pokrewne technologie – która z nich zdominuje rynek?

Rozwój metaverse nie zwalnia tempa. Wirtualny świat ma oczywiście zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Ci drudzy zazwyczaj argumentują swoją niechęć przytłoczeniem mediami społecznościowymi i faktem, że równoległe światy (chociażby w grach) istniały już od wielu lat. Koncepcja sama w sobie nie jest więc czymś nowym.

Tworzenie się metaverse to jednak długi proces, w trakcie którego coraz więcej spraw będzie nam wygodnie załatwiać przebywając w nowej rzeczywistości. Rozwija się ona równolegle do naszego świata i może służyć nie tylko graczom czy użytkownikom spragnionym kontaktu przez social media. Metaverse to również przełomowa przestrzeń dla firm. Nowe technologie pozwalają zautomatyzować wiele procesów, dotrzeć do większej ilości klientów, a także ułatwić współpracę pomiędzy pracownikami.

Do szerszej rozmowy o przydatności metaverse niewątpliwie skłoniła nas pandemia, kiedy to wiele firm zdecydowało się na zapoczątkowanie systemu pracy zdalnej lub hybrydowej. Praktycznie każdy na tym skorzystał. Właściciele firm zrozumieli, że nie potrzebują aż tak dużej przestrzeni biurowej, pracownicy zyskali nawet po kilka godzin w ciągu dnia, dotąd przeznaczonych na dojazdy. Rozwój metaverse można więc przyrównać do zmiany stylu życia. Wcześniej taką możliwość dał nam internet, a następnie telefony komórkowe. Możemy coraz więcej, jednocześnie oszczędzając sporo czasu.

Technologie związane z metaverse

AR i VR

Czym różnią się od siebie VR i AR? AR jest rzeczywistością rozszerzoną. Dzięki niej użytkownicy aplikacji mogą doświadczać rzeczywistości ubarwionej cyfrowymi wizualizacjami. Ten sposób działania prawdopodobnie większość z Was zna dzięki wielkiej popularności gry Pokemon GO. Oczywiście AR to nie tylko rozrywka. Na przykład Apple skupia się na tworzeniu hologramów, które mogą znaleźć zastosowanie w trakcie spotkań w biurze. Mając współpracowników na drugim końcu świata możliwe będzie zorganizowanie zebrania z ich hologramami. Mimo wirtualnego aspektu spotkanie przebiegać będzie więc bardziej naturalnie.

AR jest bardziej dostępną technologią, ponieważ można z niej korzystać za pomocą tabletu lub smartfona. Do obsługi VR minimum są specjalne okulary. By zwiększyć doznania potrzebne będą specjalne rękawice, słuchawki, czy nawet całe kombinezony i różne wyposażone w czujniki akcesoria.

VR jest istniejącą równolegle, wirtualną rzeczywistością. Technologia odcina nas od prawdziwego świata i przenosi do wygenerowanego komputerowo środowiska. Gogle VR są już coraz powszechniej używane w gamingu, jednak w miarę rozwoju innych akcesoriów prawdopodobnie będziemy mogli wchodzić w fizyczne interakcje z innymi użytkownikami. Będzie to ogromny skok dla technologii. Gdy VR pozwoli nam uścisnąć czyjąś rękę w wirtualnej rzeczywistości (i będzie to odczuwalne dla obu uczestników), przebywanie w nowej rzeczywistości będzie wiązało się z nowymi dla umysłu ludzkiego uczuciami i wyrzutem endorfin, co wpłynie na odbiór nowej technologii.

The Sandbox Metaverse

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja funkcjonuje w coraz większej ilości aspektów naszego życia. Każdy z nas korzysta ze smartfona, za pomocą którego możemy porozumiewać się z asystentami osobistymi – Siri czy Asystentem Google. Gdy zaginie nam paczka, zamiast dzwonić na infolinię możemy szybko porozumieć się z chatbotem, który rozwiąże dla nas problem. Ostatnio prężnie rozwija się też ChatGPT, który cały czas zaskakuje efektywnymi możliwościami rozwiązywania zarówno rutynowych jak i kreatywnych zadań.

Coraz więcej producentów samochodów oferuje usługę samochodowego asystenta, który ułatwia nam znalezienie trasy czy sprawdzenie warunków pogodowych. AI może się kojarzyć z humanoidalnymi maszynami, które na zimno, bez emocji podchodzą do naszego świata i gatunku ludzkiego. Tak naprawdę użycie AI zwiększa efektywność ludzi dzięki uczeniu maszynowemu i zautomatyzowaniu procesu myślenia i analizy.

Możliwości skorzystania ze sztucznej inteligencji są właściwie nieograniczone. Technologia znajduje zastosowanie między innymi w przetwarzaniu danych, zarządzaniu finansami i zasobami, planowaniu łańcuchów dostaw i strategii biznesowych czy rozpoznawaniu twarzy.

Wykorzystanie AI daje ogromne możliwości również dla twórców metaverse. Staną się one kolejną sferą życia, w której przetwarzanie danych pozwoli na personalizację otaczającej nas rzeczywistości. Wykorzystując uczenie maszynowe, algorytmy uczą się danych historycznych (poprzednich interakcji, wyborów), aby uzyskać lepiej dopasowane dla użytkownika wyniki. Prawdopodobnie rozwinie się również nowa odnoga marketingu, skupiona właśnie na reklamie w metaverse.

Sztuczna inteligencja może także urozmaicić wygląd wirtualnej rzeczywistości. Technologia pozwala na generowanie zróżnicowanych avatarów, postaci czy elementów przestrzeni. AI może tworzyć też tak zwane postaci NPC – non-playable characters. Szybkie wyjaśnienie dla osób, które nie interesują się gamingiem. NPC to niezależne postaci, które pełnią rolę w grze, jednak nie można się w nie wcielić. Sztuczna inteligencja może obdarzyć je konkretnym charakterem, dzięki czemu mogą prowadzić rozmowy w tle lub nawet wchodzić w naturalne dialogi z graną przez nas postacią, na przykład gdy będziemy składać zamówienie w wirtualnej restauracji.

3D

Ekspansja metaverse wpłynie na ogromne zapotrzebowanie na rekonstrukcje 3D. Ważnym wyzwaniem dla twórców równoległych światów będzie bowiem stworzenie jak najbardziej realistycznych przestrzeni. Tyczy się to zarówno trójwymiarowych replik miast, które powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie, czy też lokalizacji związanych z biznesem. Prawdopodobnie coraz więcej firm produkcyjnych będzie decydowało się na stworzenie kopii swoich fabryk, by dzięki użyciu możliwości 3D i wcześniej wspomnianej sztucznej inteligencji optymalizować proces produkcyjny. Z tego rozwiązania skorzystała już firma Bentley Motors Limited.

Rozwój technologii 3D to też doskonała okazja dla branż związanych z nieruchomościami czy turystyką. Biuro zlokalizowane w metaverse może oferować klientom wirtualne zwiedzanie domu czy hotelu. Coraz popularniejsze stają się inwestycje w nieruchomości w innych krajach, ze względu na możliwą atrakcyjniejszą stopę zwrotu. Trójwymiarowe repliki nieruchomości i miast pozwolą zainteresowanym na wstępne przemyślenie kupna bez konieczności wychodzenia z domu.

Oczywiście zastosowanie 3D nie odnosi się tylko do branż, gdzie to przestrzeń jest oferowanym produktem. By podnieść swoją atrakcyjność, coraz więcej przedsiębiorstw będzie korzystać z kamer 3D i fotografii 4K, aby otwierać naturalnie wyglądające przestrzenie sklepowe w metaverse. Wirtualna placówka może stać się świetnym narzędziem marketingowym, przyciągającym wielu zainteresowanych nowym sposobem zakupów.

Internet of Things

Założenia koncepcji IoT zostały przedstawione przez brytyjskiego przedsiębiorcę Kevina Ashtona już w 1999 roku, podczas prezentacji dla Procter&Gamble. Internet of Things to sieć połączonych ze sobą przedmiotów, w której za pomocą czujników mogą one pośrednio lub bezpośrednio gromadzić, przetwarzać i wymieniać dane w sieci komputerowej. Koncepcja znajduje szerokie zastosowanie między innymi w zarządzaniu miastami, przy budowie inteligentnych domów, czy przy korzystaniu z różnego rodzaju urządzeń mobilnych i sprzętów medycznych.

Jednym z zastosowań IoT w metaverse jest zbieranie i dostarczanie danych ze świata fizycznego. Dane zebrane przez czujniki urządzeń mogą mieć wpływ na funkcjonowanie metaverse. Przykładowo, wraz ze zmianą pogody w realnym świecie, może zmieniać się wygląd świata wirtualnego. Sukcesywne wdrażanie IoT pozwoli na swobodne poruszanie się pomiędzy dwoma światami. Przebywając w wirtualnej przestrzeni będziemy mogli uruchomić pralkę czy wydrukować realny dokument. Zostaniemy poinformowani, gdy ktoś zadzwoni do naszych drzwi w drugim świecie i trzeba będzie zmienić lokalizację.

Za rynkiem związanym z technologią IoT stoją ogromne pieniądze. Analitycy szacują, że do 2030 roku sektor może być wart nawet 3 biliony USD.

Blockchain

Dzięki zastosowaniu technologii blockchain, w tym smart kontraktów, przedsiębiorstwa mogłyby działać w metaverse taniej, szybciej i bezpieczniej. Dane zawarte w łańcuchu bloków są dużo mniej podatne na wszelkiego rodzaju oszustwa.

Blockchain to oczywiście również cały świat kryptowalut. Pełnią one bardzo istotną rolę w metaverse, ponieważ pozwalają na monetyzację wielu procesów. Użycie cyfrowych walut może ułatwić szybkie transfery pieniężne pomiędzy firmami i użytkownikami, a przyjmowanie w nich płatności zwiększy ilość klientów danej firmy. Otwarcie się na ten sposób transakcji będzie bardzo istotne w metaverse, ponieważ wielu z wczesnych użytkowników jest graczami, ściągniętych do wirtualnego świata przez gry typu The Sandbox czy Axie Infinity.

W metaverse możemy spodziewać się też rozwoju znaczenia NFT. Mowa tu zarówno o wirtualnych galeriach sztuki dla artystów decydujących się na taką formę zapisu dzieła, jak i o powszechnym użyciu avatarów NFT. Wzrośnie wartość niewymiennych tokenów jako certyfikatów wirtualnej własności, między innymi w gamingu i przy kupnie cyfrowych przestrzeni.

działki metaverse

Wyzwania dla metaverse

Koncepcja metaverse jest jednak wciąż we wczesnej fazie rozwoju. Możemy spodziewać się jednak postępów w tym obszarze, m.in. z uwagi na to, że wielkie filmy, m.in. Meta, Microsoft i Nvidia zaczęły tworzyć swoje wersje wirtualnych przestrzeni.

Rozwój sektorów rynku omawianych w tym artykule oznacza niestety wyginięcie części zawodów, co jest nieodłącznym elementem naszej ewolucji. Z drugiej strony przybywa naprawdę dużo prac w branżach związanych z wyżej wymienionymi technologiami. Idealnym rozwiązaniem byłaby sytuacja, w którem edukacja zaczyna nadążać za zmianami na świecie.

Powstawanie równoległych światów to również ogrom wyzwań dla bezpieczeństwa. Metaverse może spotkać się również problemami ze strony różnego rodzaju oszustów. Dlatego szczególnie ważne będzie odpowiednie zabezpieczenie naszych wrażliwych danych.

Jeśli powyższe problemy zostaną rozwiązane, a technologie opisywane w artykule będą mogły swobodnie się rozwijać i współdziałać ze sobą, będziemy świadkami tworzenia powstawania nowych pozbawionych granic światów.

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności