za
kryptowaluty w pilce noznej

Kryptowaluty i ich rola w świecie piłki nożnej

2021-06-11
Dla wnikliwych

Kryptowaluty szturmem zdobyły świat kilka lat temu. Stale rosnące wartości tych bezpiecznych, zdecentralizowanych walut, ich ceny, oraz fakt, że można je nie tylko kupić, ale także wydobywać za pomocą mocy obliczeniowej, sprawiły, że zyskały one ogromną popularność. Technologia blockchain zaczęła być wykorzystywana w wielu branżach. Jedną z nich jest branża piłkarska. Z okazji EURO 2020, postanowiliśmy przygotować dla Was artykuł dot. właśnie kryptowalut, technologii blockchain i piłki nożnej.

Kryptowaluty a piłka nożna

Branża piłkarska już od kilku lat śledzi postępy kryptowalut i zdaje sobie sprawę z ich ogromnego potencjału w zakresie monetyzacji i pozyskiwania środków na globalnym rynku w sposób, który jeszcze niedawno był wręcz niewyobrażalny.

Hype związany z wydarzeniami piłkarskimi nie ogranicza się już tylko do granic danego kraju. Ligi piłkarskie w Europie są oglądane i uwielbiane przez ludzi w dalekiej Azji. Towary jednego klubu są wyprzedawane na całym świecie. Jeśli ktoś nie może kupić prawdziwej rzeczy, kupuje replikę. Zapotrzebowanie nie słabnie.

Niejednokrotnie międzynarodowe kursy wymiany walut i brak przejrzystego profilu transakcji utrudniają piłkarskiej franczyzie angażowanie ludzi spoza kraju. Kryptowaluty oferują nie tylko sposób na rozwiązanie tych problemów, ale także nowe sposoby generowania pieniędzy.

Jak wykorzystywane są kryptowaluty w świecie piłki nożnej?

Sponsoring

Sponsorowanie marek to świetny sposób na wprowadzenie kryptowalut jako realnej opcji do wykorzystania przy transakcjach w piłce nożnej. Wiele platform online, które zajmują się kryptowalutami, czy to platformy handlowe czy bukmacherskie, nawiązało współpracę z klubami piłkarskimi. Wiele klubów wykorzystuje te sponsoringi jako okazje do wprowadzenia kryptowalut jako realnej opcji płatności w swoich sklepach internetowych.

Oto kilka przełomowych przykładów krypto firm, które odważyły się wejść w świat footballu.

  • W 2018 r. Quatocoin (QTC) zakupiła 25% udziałów we włoskim klubie Rimini FC 1912 (obecnie grającym w Serie D, włoskim czwartym poziomie rozgrywkowym) w całości za pomocą kryptowaluty.
  • Gibraltar United FC ogłosił w 2018 roku, że będzie płacił swoim graczom za pomocą kryptowaluty (QTC).
  • Giełda StormGain była sponsorem koszulek Newcastle United w zeszłym sezonie.
  • Platforma zakładów online Sportsbet.io pozwala na zawieranie zakładów za pośrednictwem kryptowalut. Jest też oficjalnym sponsorem wielu dużych klubów, takich jak Arsenal, Southampton, Flamengo i Watford. Część partnerstwa Sportsbet.io z Watford obejmuje również stworzenie opcji płatności w sklepach internetowych Watford, gdzie fani mogą kupować towary za pomocą Bitcoina.
  • UEFA i FIFA już zaczęły eksperymentować z płatnościami za bilety na swoje flagowe wydarzenia za pomocą kryptowaluty. Bezpieczna, przejrzysta i zdecentralizowana natura kryptowalut oznacza, że zakupy mogą być łatwo śledzone i rozliczane bez konieczności martwienia się o czarny rynek lub nielegalną sprzedaż. Co więcej ludzie z całego świata mogą łatwo kupić bilety bez konieczności posługiwania się wieloma walutami. Eksperyment z kryptowalutami został jak dotąd dobrze przyjęty zarówno przez fanów, jak i władze.
  • Firmy oparte na kryptowalutach wykorzystują również te sponsoringi jako okazje do prowadzenia seminariów i szerzenia świadomości dotyczącej potencjału kryptowalut jako pieniędzy przyszłości i przyciągania większej liczby osób.
  • W kwietniu 2021 roku ujawniono, że angielski klub Premier League Southampton będzie mógł wypłacać swoim graczom premię w bitcoinach. Wszystko dzięki nowej umowie sponsorskiej, którą podpisali z Coingaming Group.

Kupowanie piłkarzy za pomocą kryptowalut

W styczniu 2021 roku były napastnik Realu Madryt David Barral stał się pierwszym w historii piłkarzem, który został zakupiony za pomocą kryptowaluty. 37-latek dołączył do DUX Internacional de Madrid, hiszpańskiej drużyny z trzeciej ligi, która jest częścią klubu eSportowego DUX Gamin. W transakcji pomógł jeden ze sponsorów klubu – Criptan.

Monetyzacja zaangażowania fanów

Kolejnym sposobem, w jaki kryptowaluty otworzyły drogę dla klubów piłkarskich do monetyzacji zaangażowania kibiców, są fan token

Fan token nie różni się zbytnio od pierwszej oferty monet (ICO). Jest to bardzo podobny proces, w których klub piłkarski oferuje fanom ograniczoną liczbę klubowych tokenów. To pozwala im uczestniczyć w pewnych działaniach związanych z drużyną.

Największym tego przykładem jest oparta na kryptowalucie platforma zaangażowania fanów online Socios. Socios jest zasilana przez blockchainowy token Chiliz. Firma nawiązała współpracę z wieloma znanymi klubami piłkarskimi, takimi jak Barcelona, Juventus i PSG. Kluby te mogą oferować ograniczoną liczbę fan tokenów (wycenianych według uznania klubów), które można kupić lub polować na nie w rozszerzonej wersji mini-gry (coś jak Pokémon GO).

Fan tokeny pozwalają fanom na bezpośrednie głosowanie i wpływanie na wyniki ankiet, które organizują kluby. Zarządy drużyn są z kolei zobowiązane umową do ich akceptacji. Im więcej posiadasz fan tokenów, tym większą wagę ma Twój głos. Pamiętaj jednak, że te tokeny nie oznaczają, że posiadasz udziały w klubie, ani że klub nie będzie celowo zmuszał fanów do podejmowania ważnych decyzji, takich jak zwolnienie menadżera (choć mogą to zrobić, jeśli chcą).

Te tokeny są dobrym sposobem na zarobienie pieniędzy na możliwościach zaangażowania fanów, a jednocześnie sprawiają, że fani czują się tak, jakby odegrali kluczową rolę w podejmowaniu pewnych decyzji. Może to być chociażby wybór projektu koszulek na nowy sezon, czy hymnu drużyny itp. Osoby posiadające fan tokeny danego klubu nie są już zwykłymi widzami, ale aktywnymi uczestnikami. Uczestnictwo skutkuje dalszymi nagrodami (lub tokenami), które można następnie wykorzystać do zakupu towarów lub nawet biletów na mecz.

Przedsięwzięcie Socios pozwala również na traktowanie swoich tokenów jako inwestycji. Jeśli staną się one bardziej popularne, a liczba tokenów dla każdego klubu będzie skończona, wartość pojedynczego fan tokena może wzrosnąć. Wtedy sprzedając swoje fan tokeny, możesz osiągnąć zysk.

Wyzwania związane z kryptowalutami w futbolu

Mimo ogromnych możliwości, jakie niosą ze sobą kryptowaluty, nie są one pozbawione problemów.

Zmienność

Wartości różnych kryptowalut przez lata ulegały ogromnym wahaniom. Niektóre waluty splajtowały jeszcze przed rozpoczęciem swojej działalności. Zasadniczo kryptowaluta ma wartość, ponieważ my ją za taką uznajemy. Biorąc to pod uwagę, kluby obawiają się dokonywać transakcji z wykorzystaniem kryptowalut. W najlepszym wypadku starają się umieścić w swoich umowach z firmami kryptowalutowymi klauzulę, która służy jako zabezpieczenie na wypadek, gdyby wartość kryptowaluty spadła. Kryptowaluty mogą być równie dobrze twarzą przyszłości, ale są one obecnie w fazie rozwoju i wymagają właściwego zrozumienia i regulacji.

Niejasność regulacji

Organy regulacyjne nie nadążają jeszcze za transakcjami opartymi na kryptowalutach. Przepisy nie precyzują, czy kryptowaluty są legalne, ale też nie określają, że są nielegalne. Ta szara strefa sprawia, że wiele firm jest sceptycznie nastawionych do kryptowalut.

Kategoryzacja sponsorów

Ponieważ kryptowaluty nie są wszechobecne (jeszcze), sposób, w jaki klub piłkarski etykietuje swój charakter sponsorowania z firmą opartą na kryptowalutach, również robi ogromną różnicę. Przykładowo, jeśli uczynisz instytucję finansową opartą na kryptowalutach swoim “oficjalnym partnerem bankowym”, automatycznie ostracyzujesz firmy, które jeszcze nie używają kryptowalut jako realnej opcji płatności.

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności