Sztuczna inteligencja w Polsce. Jak wygląda adopcja nowej technologii?
Ze sztucznej inteligencji korzysta 15 proc. firm w Polsce. 13 proc. planuje ją wdrożyć do końca 2023 r. – wynika z badania KPMG. Co jeszcze wynika z raportu?
Sztuczna inteligencja w polskich firmach
KPMG przeprowadziło badanie we współpracy z Microsoftem. Czego dowiadujemy się z tego raportu?
Okazuje się, że firmy, które wdrożyły sztuczną inteligencję, wykorzystują AI do wspomagania działań marketingowych. W 46 proc. nowa technologia pomaga w produkcji, a 42 proc. ankietowanych przedsiębiorstw korzysta z AI w procesie kontrolowania łańcucha dostaw. 23 proc. wykorzystuje AI do zarządzania cenami i promocjami.
Do czego zaś są wykorzystywane dostępne na rynku narzędzia oparte na sztucznej inteligencji? Głównie do komunikacji (25 proc.). Chodzi zapewne o chatboty, które pomagają w obsłudze klientów.
Brak monitorowania efektów
Co jednak ciekawe, firmy, które wdrożyły narzędzia oparte na AI, w większości (62 proc. wskazań) nie monitorują efektywności ich wdrożenia.
Inwestycja w sztuczną inteligencję przynosi korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne. AI pomaga w zwiększeniu wydajności pracy i poprawie jakości produktów lub usług, osiągnięciu lepszych wyników finansowych oraz wzmacnianiu konkurencyjności. Jednocześnie, sztuczna inteligencja pomaga przedsiębiorstwom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju, poprzez redukcję zużycia energii i materiałów, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawę efektywności wykorzystania zasobów naturalnych. Niestety polski rynek znajduje się zdecydowanie poniżej poziomu globalnego w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji. Jedynie 15 proc. ankietowanych organizacji potwierdziło inwestycje w AI, podczas gdy średnia globalna wypada w okolicach 35-37 proc., co pokazuje skalę niewykorzystanego jeszcze potencjału
– powiedział Łukasz Dylewski, dyrektor, Data Science & AI Leader w KPMG w Polsce.
Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) w lutym 2023 r. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników
– opisują metodologię badania twórcy raportu.
Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Newsletter Bitcoin.pl
Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.
Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności