MALTA

 

Niewielki archipelag wysp na Morzu Śródziemnym często znajduje się na ustach ludzi z całego świata. Ceniony jest za niesamowity mix historyczno-kulturowy, tropikalną jak na europejskie warunki pogodę oraz słynne maltańskie ulgi podatkowe, które pozwoliły zająć Maltańczykom swoje miejsce na mapie jako jeden z nielicznych ‘rajów podatkowych’.

 

Jeśli kiedykolwiek byłeś zainteresowany tematyką off-shore, rozpoczęciem działalności gospodarczej w egzotycznym miejscu oraz procesami, które za tym stoją, to dobrze trafiłeś! W tym artykule pokażemy Ci, jak w 5 prostych krokach otworzyć swój wymarzony biznes na Malcie.

 

1. Wybór rodzaju działalności

 

Przed założeniem działalności na Malcie musisz stanąć przed ważnym wyborem – zamierzasz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, czy też otworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Każda z możliwości niesie za sobą wady i zalety – pracując samemu, nie masz konieczności wykazywania rocznych dochodów za pomocą licencjonowanego biura audytowego, a także nie musisz angażować innej osoby w swoją działalność. Popularna spółka z o. o. niesie jednak za sobą bezpieczeństwo prywatnego kapitału i większe zaufanie. Utarty schemat brzmi tak – jeśli jesteś pewny sukcesu, załóż spółkę. Jeśli zamierzasz ‘testować grunt’, jednoosobowa działalność gospodarcza to coś dla Ciebie.

 

2. Rejestracja

 

Sam proces rejestracji jest dość prosty – niestety, wymaga skomplikowanych dokumentów. I o ile w przypadku jednoosobowej działalności wystarczy nam zgłosić się do maltańskiego Rejestru Przedsiębiorców (czyli wycieczka do malowniczej Valletty), o tyle w przypadku spółki muszą zostać spełnione liczne wymagania formalne. Pierwszym – a także najważniejszym – jest sporządzenie statutu spółki (ang. Memorandum and Articles of Association). Określa on wszystkie atrybuty Twojej działalności, od nazwy, przez wspólników, do profilu działalności. Zakładając spółkę, trzeba też pamiętać o wymogu posiadania kapitału zakładowego – na Malcie minimalny wkład to ok. 1200 euro (z czego 20% musi być opłacone przy zakładaniu spółki). Łączy się to z kolejnym wymogiem – posiadaniem rachunku bankowego w maltańskim banku. Założenie konta jest, podobnie jak w Polsce, darmowe. Po wpłaceniu odpowiedniej kwoty otrzymamy potwierdzenie przelewu, które razem z resztą dokumentów zanosimy do MFSA (Malta Financial Services Authority) – odpowiednika Urzędu Skarbowego.

 

3. Licencja

 

Jeśli skompletowałeś dokumenty, wpłaciłeś swój kapitał zakładowy i złożyłeś wniosek do MFSA – w przeciągu 2-3 dni Twoja spółka powinna być zarejestrowana i gotowa do działania. Niestety, jeśli chcesz prowadzić swoją działalność w jakimkolwiek zakresie, który uwzględnia handel, konieczne będzie złożenie wniosku o licencję. Ich koszty w zależności od rodzaju wahają się w granicach od 70 do 150 euro corocznej opłaty. Licencje z reguły wydawane są od ręki, jednak czas oczekiwania może wydłużyć się do 3 dni roboczych w przypadku pozwoleń typu specjalnego (np. produkcja i sprzedaż produktów żywieniowych).

 

4. Podatki

 

Żeby w pełni skorzystać z ulg sprawiających, że Malta jest tak atrakcyjna dla przedsiębiorców, najpierw trzeba dopełnić wszystkich formalności związanych z rejestracją podatkową. Pierwszym krokiem jest uzyskanie swojego Tax ID number (odpowiednik polskiego NIP) – trwa to do 3 dni roboczych i jest darmowe (jedynym kosztem jest konieczność sporządzania corocznych zeznań podatkowych). Następnym krokiem będzie rejestracja spółki jako płatnika VAT. Jest to jednak nieobowiązkowe i decyzja zależy od twoich planowanych przychodów – jeśli ‘przenosisz’ swoją istniejącą działalność, powinieneś się zarejestrować (próg wynosi 12 tysięcy euro). Jeśli zamierzasz zacząć tam od zera, wybór należy tylko do ciebie i twojego biznesplanu.

 

5. Rejestracja w Urzędzie Pracy

 

Ostatnim krokiem przy zakładaniu działalności gospodarczej na Malcie jest rejestracja w ETC (Employment and Training Centre), czyli maltańskim odpowiedniku naszego Urzędu Pracy. W przypadku samozatrudnienia krok ten jest niepotrzebny – jeśli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą, nie posiadamy pracowników poza samym sobą. W przypadku spółki z o. o. musimy jednak zarejestrować zarówno dyrektora, jak i sekretarza (gdyż ze względu na klasyfikację prawną obaj są pracownikami, nawet jeśli razem posiadają 100% udziałów w firmie).

 

Autor: Hubert Matecki, Biuro rachunkowe TAXO

             

Tylko 5 kroków dzieli Cię od raju podatkowego. Warto jednak mieć odpowiednie wsparcie – zaufaj doświadczonym ekspertom z naszego biura rachunkowego. Nasi specjaliści poprowadzą Cię przez cały proces. Skontaktuj się z nami już dziś!