Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek klubowych na świecie, piłkarski zespół Paris Saint-Germain (PSG), podjął współpracę z blockchainowym startupem, firmą Socios, planując emisję własnej kryptowaluty.

 

Władze klubu Paris Saint-Germain (w którego barwach występują m.in. takie gwiazdy jak: Neymar, Kylian Mbappe czy Gianluigi Buffon) potwierdzają fakt podpisania „wieloletniego” kontraktu z maltańską firmą Socios, którego celem ma być stworzenie programu lojalnościowego dla kibiców drużyny (tutaj określany mianem Fan Token Offering).

 

Emisja klubowego tokenu, której start zaplanowano na wiosnę przyszłego roku, ma być elementem szerszej strategii klubu, zakładającej wykorzystanie potencjału technologii łańcucha bloków dla zwiększenia zaangażowania wśród fanów, dając im narzędzia do aktywnego współdecydowania w niektórych, mniej strategicznych, kwestiach dotyczących funkcjonowania klubu.

 

Posiadanie klubowych tokenów da fanom możliwość głosowania m.in. w kwestiach dotyczących wyglądu koszulek klubowych czy też doboru przeciwników dla klubu w meczach towarzyskich; to również dostęp do bardziej ekskluzywnych ofert, takich jak spotkania z piłkarzami czy bilety na mecze klubu.

 

Jak tłumaczą przedstawiciele klubu, wykorzystanie technologii łańcucha bloków i możliwości wglądu do transakcji w publicznym rejestrze ma uczynić proces przeprowadzania tego rodzaju ankiet „bardziej bezpiecznym i transparentnym”.

 

Paris Saint-Germain jest zdeterminowane wykorzystać możliwości, których mogą dostarczyć kryptowaluty. Ta rewolucyjna technologia będzie miała istotny wpływ na ogólną strategię biznesową klubu i rodzaj naszego zaangażowania we współpracę z fanami” – komentuje w oficjalnym oświadczeniu, szef działu sponsoringu i promocji klubu, Marc Armstrong, którego PSG pozyskało w marcu tego roku z koszykarskiej ligi NBA, gdzie pełnił on funkcję wice prezesa działu marketingu na Europę, Afrykę i Bliski Wschód.

 

Paris Saint-Germain to nie jedyny światowej klasy klub piłkarski, który ostatnimi czasy zdecydował się skierować swoją uwagę na technologię kryptowalut i łańcucha bloków. W zeszłym miesiącu platforma inwestycyjna eToro podjęła się współpracy sponsorskiej i reklamowej z siedmioma klubami z Premier League (najwyższej brytyjskiej klasy rozgrywek piłkarskich): Tottenham Hotspur, Newcastle United, Crystal Palace, Leicester City, Southampton, Brighton & Hove Albion oraz Cardiff City. Kluby swoje należności z umów sponsoringu zgodziły się otrzymywać w postaci bitcoinów.