
Tokeny celebrytów i coiny promowane przez znane osoby - czy warto w nie inwestować?
Shaquille O’Neal dołączył właśnie do grona celebrytów, którzy zostali pozwani za promowanie kryptowalut i tokenów w mediach społecznościowych. Czy jednak w ogóle warto inwestować w projekty, które promują znane osoby i tokeny celebrytów?
Celebryci, który promują tokeny
Celebryci, tacy jak O’Neal, Kim Kardashian i Tom Brady, zostali pozwani z różnych powodów, ale generalnie łączy ich jedno: kryptowaluty.
"Problemem" jest m.in. ustawa o giełdzie papierów wartościowych z lat 30. XX w., która reguluje rynek akcji w USA. Pozwala ustalić, co jest papierem wartościowym, a co nie. Do tego zgodnie z przepisami znana osoba musi ujawnić, że promuje dany produkt za pieniądze. Po prostu odbiorca powinien wiedzieć, że jest to reklama. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) wymaga od celebrytów ujawnienia nawet kwoty wynagrodzenia, które otrzymują w zamian za promowanie produktów, w tym wypadku tokenów.
Na powyższym polu oberwało się np. Kim Kardashian. Celebrytka promowała na swoim Instagramie Ethereum Max. Nie poinformowała, że to reklama. I w efekcie musiała zapłacić 1 mln USD kary i 260 000 USD - kwotę, którą dostała w zamian za promowanie kryptowalut. I to z odsetkami. Wcześniej za wspomniany post dostała 250 000 USD. Gdyby dodała, że jest to płatna promocja, nic by jej nie groziło.

Czy inwestowanie w tokeny celebrytów ma sens?
Pomijając jednak kwestie prawne, czy w ogóle inwestowanie w projekty, jakie promują celebryci, ma sens?
Wykres wspomnianego Ethereum Max wygląda tak:

Jak widzisz, lokowanie kapitału w takim tokenie jest co najmniej... nieodpowiedzialne.
Inne tokeny celebrytów też nie radzą sobie jednak najlepiej. W poniższym poście na X wskazano, o jaki procent spadły ich wyceny. Mało tego, wolumeny ich obrotu też były i są niskie.
Jako przykład wezmę token JENNER celebrytki Caitlyn Jenner. Jak widzisz, jego kurs niemal stale spadał. W pierwszych dniach emisji można było na nim zarobić, ale były to małe kwoty.

Czy więc warto inwestować w takie projekty? Jeżeli chcesz ulokować w cokolwiek kapitał, sprawdź najpierw fundamenty tego projektu. Memecoiny celebrytów takowych najczęściej nie posiadają. To po prostu coiny nazwane nazwiskiem znanej osoby. To samo tyczy się wszystkich produktów, które promują znane postaci. To, że coś reklamuje Kim Kardashian, nie oznacza, że produkt ten ma jakąś wartość. Mówi nam to tylko tyle, że jego twórcy mieli dostatecznie duży budżet na reklamę.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Newsletter Bitcoin.pl
Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.
Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności