za

Jak robić research kryptowalutowych projektów? Poradnik analizy fundamentalnej

1,5% dla maluszka

Ogromne pieniądze, które generuje rynek kryptowalut, działają na wyobraźnię, w wyniku czego wielu inwestorów daje ponieść się chciwości. Trudno jest zachować zdrowy rozsądek, gdy widzimy, że tokeny trzymane przez znajomych przynoszą im ogromne zyski, a nasze coiny kurzą się w portfelu. Zwłaszcza niedoświadczeni uczestnicy rynku łatwo wpadają w FOMO (Fear Of Missing Out) i często wskakują do pociągu, który już odjechał. Kurs zawraca, więc nieprzekonani do projektu sprzedają niekiedy nawet ze stratą. Gwarantujemy, że własny research zmieni Twoje podejście do rynku. Gdy nauczysz się weryfikować projekty, oczekiwanie na wzrosty nie będzie aż tak bolesne i łatwiej będzie Ci osiągać satysfakcjonujące wyniki na rynku. Dodatkowo, spadki projektu nie będą wywoływać w Twojej głowie paniki. Duże wahania kursu są czymś normalnym na rynku kryptowalut, a perspektywa rozwoju wybranego konceptu pomoże Ci uzbroić się w cierpliwość.

Na co zwrócić uwagę, aby przeprowadzić kompleksową analizę fundamentalną wybranej kryptowaluty?

Whitepaper

Biała księga to najważniejszy dokument każdego projektu. Oczywiście sam fakt istnienia whitepapera niczego nie dowodzi, ponieważ równie dobrze może być to dokument pisany na kolanie, który niewiele powie Ci o koncepcie. Jednak po przeczytaniu całej białej księgi będziesz mógł realnie ocenić czy masz do czynienia z dobrze zapowiadającym się projektem, czy tzw. “money grabem” stworzonym, by wyłudzić środki od inwestorów. Jakie informacje powinny być zawarte w takim dokumencie?

Opis projektu i przypadki użycia

Dowiedz się, po co powstał projekt i jaki problem ma rozwiązywać. Niezależnie od tego, czy sam pomysł brzmi dobrze, trzeba przeanalizować konkretne czynniki mogące wpłynąć na jego rozwój. Sprawdź, jaka jest konkurencja projektu, czy na rynku istnieją już koncepty posiadające dokładnie taką samą użyteczność. Może inne firmy świadczą na tyle kompleksowe usługi, że nowy projekt będzie miał problem w pozyskaniu wielu odbiorców.

Przemyśl, czy projekt rozwiązuje realny problem i czy jego działanie może wpłynąć na zwiększony popyt na natywne tokeny. Warto wziąć pod uwagę tak zwany efekt sieciowy, a więc potencjał projektu do ciągłej popularyzacji.

Zespół

Sprawdź, kto stoi za projektem, jakie doświadczenie mają członkowie zespołu, a także jak rozwijały się poprzednie koncepcje twórców. Niekoniecznie każdy z nich musi mieć doświadczenie w sektorze blockchain. Na przykład w projektach związanych z gamingiem dobrze powinny sprawdzić się osoby wcześniej związane z branżą gier. Możesz pójść o krok dalej i googlować wszystkich członków zespołu, na przykład dodając przy ich nazwisku frazę scam”, by upewnić się, że żaden z nich nie ma na sumieniu wcześniejszych przekrętów.

Mapa drogowa, kamienie milowe

Każdy kryptowalutowy projekt powinien posiadać plan rozwoju na kolejny rok lub nawet kilka lat. Zobacz, co w najbliższym czasie chcą osiągnąć twórcy znalezionego przez Ciebie projektu i czy robią coś w kierunku zrealizowania celów. Jeśli projekt istnieje już jakiś czas na rynku, łatwo zweryfikować jak zespół poradził sobie z dotychczasowymi planami.

Tokenomika, zarządzanie, realna decentralizacja

Czyli wszystko na temat tokenów, które będziesz trzymać w swoim portfelu. Sprawdź, w jaki sposób dystrybuowane są monety, ile z nich otrzymał zespół i pierwsi inwestorzy. Może się bowiem okazać, że projekt nie jest tak zdecentralizowany jak mogłoby się wydawać, a sprzedaż tokenów przez któryś z większych portfeli może się bardzo negatywnie odbić na hodlerach. Warto również sprawdzić liczbę posiadaczy danej kryptowaluty i stanu najbogatszych portfeli, na przykład na Etherscan. Jest to eksplorator blockchain, pozwalający na przeszukiwanie sieci Ethereum.

Podobna zasada tyczy się mechanizmu zarządzania. Częstym modelem jest wykorzystanie tokenów governance, służących do udziału w głosowaniach nad przyszłością projektu. Jeśli pojedynczy użytkownicy posiadają wiele takich tokenów, mogą wpływać na całą sieć w celu wdrażania korzystnych dla siebie zmian. Zwróć również uwagę, czy zespół stosuje jakąś taktykę mającą na celu zmniejszenie ilości monet w obiegu, jak na przykład palenie tokenów czy oferta stakingu. Zabiegi deflacyjne zazwyczaj pozytywnie wpływają na cenę projektu.

Model konsensusu

Dowiedz się, w jaki sposób węzły sieci osiągają porozumienie w kwestii tworzenia nowych bloków. By projekt miał przyszłość, dla części użytkowników powinno stać się atrakcyjne zostanie walidatorem sieci. Im więcej osób będzie chciało dołączyć do tego grona, tym lepiej dla rozwoju projektu.

Strona internetowa

Robiąc research koniecznie sprawdź stronę internetową projektu. Chodź wydaje się to banalne – diabeł tkwi w szczegółach. Zobacz, czy podlinkowane są media społecznościowe, partnerzy i czy widoczne są podstawowe informacje na temat projektu, jak zespół, mapa drogowa i whitepaper. Samo działanie strony i jej staranne wykonanie mogą świadczyć o tym, że twórcy podchodzą poważnie do swojego projektu i myślą o nim długoterminowo.

Cena, kapitalizacja

Bardzo często nowi użytkownicy rynku łapią się na niską cenę projektu w nadziei, że monety kosztujące kilka centów lub wręcz ich ułamki mają największą szansę na duże wzrosty. Jest to psychologiczna pułapka, ponieważ cena ma znaczenie tylko w połączeniu z podażą. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest podaż w obiegu i podaż całkowita. Jeśli podaż całkowita jest wyższa, z czasem będzie przybędzie tokenów w obiegu, co może negatywnie odbić się na cenie. Łatwiej będzie o wzrosty w przypadku tokena, którego ilość jednostek będzie ograniczona do milionów jednostek, niż takiego, którego ilość liczona jest w miliardach. Koniecznie sprawdź, z jaką regularnością i w jakiej ilości będą pojawiać się kolejne monety wybranego przez Ciebie projektu.

Bardzo istotna jest także kapitalizacja rynkowa, czyli podaż monet pomnożona przez cenę tokena. Rynek kryptowalut rządzi się swoimi prawami i chociaż dominacja Bitcoina spada w okresach altseasonu, jeszcze nie doszło do sytuacji by jakikolwiek altcoin wyprzedził go w kapitalizacji. Co prawda w pierwszej dziesiątce kryptowalut często dochodzi do przeszeregowania, to jednak jedynym altem który przekroczył kapitalizację Ethereum (i to na bardzo krótko) było XRP. Niezależnie od tego, jak genialny projekt uda Ci się znaleźć, robiąc research weź pod uwagę na jaki wzrost ceny pozwala jego kapitalizacja.

Historia wykresu

Nie musisz posiadać wiedzy na temat analizy technicznej, aby sprawdzić, jak wykres zachowywał się w przeszłości. Rynek kryptowalut poruszał się do tej pory w czteroletnich cyklach i altcoiny będące dłużej na rynku również miały powtarzalne momenty dużych wzrostów. Za dobry przykład może posłużyć Doge, który zaskoczył wielu inwestorów, jednak w poprzedniej hossie również rósł bardzo mocno. Jeśli analizowany projekt jest już kilka lat na rynku, sprawdź, jak zachowywał się w poprzedniej hossie. Minione duże wzrosty oznaczają spore prawdopodobieństwo pojawienia się przyszłych kupców windujących cenę do góry.

Marketing i społeczność

Jeśli zespół poważnie podchodzi do swojego projektu, na pewno przeznaczy budżet na porządny marketing i komunikację w mediach społecznościowych. Sprawdź, jak wygląda Twitter, Facebook, Telegram i Medium danej kryptowaluty. Robiąc research, śmiało zadawaj pytania przez dostępne kanały, jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o projekcie. Deweloperzy powinni chętnie odpowiadać na wszelkie pytania zadawane przez społeczność. Jeśli jest inaczej, to może być dla Ciebie sygnał ostrzegawczy.

Kod źródłowy

Większość tokenów i kryptowalut to projekty open-source, a wiec takie, które posiadają otwarty kod źródłowy. Użytkownicy mają do niego dostęp i mogą sprawdzić go pod względem funkcjonalności technologii. Oczywiście wymaga to konkretnej wiedzy technicznej. Zawsze możesz jednak przeszukać Reddita i inne kanały, by sprawdzić opinie doświadczonych użytkowników. Język i sposób, w jaki napisany jest kod projektu przekładają się na jego bezpieczeństwo. Warto też sprawdzić, czy w przeszłości projekt nie padł już ofiarą ataku hakerskiego.

Partnerstwa

Jeśli dany projekt posiada partnerstwa z dużymi firmami z branży kryptowalut lub jeszcze lepiej – spoza branży, od razu powinien zyskać kilka dodatkowych punktów w Twojej analizie. Solidne partnerstwa w przypadku projektów kryptowalutowych to jeden z fundamentów powodzenia przedsięwzięcia. Dodatkowo, znaczące współprace świadczą o możliwościach rozwoju projektu, co może pozytywnie wpłynąć na cenę.

Skalowalność, przyjazność dla środowiska

Te dwie cechy stały się w ostatnim czasie istotnymi tematami wymienianymi przy okazji prezentacji projektów. Jeśli sieć ma działać sprawnie, musi mieć wysoką przepustowość, a więc szybko, tanio i sprawnie obsługiwać dużą ilość transakcji. Jednocześnie powinna być zbudowana w sposób przyjazny dla środowiska. Jesteśmy w krytycznym momencie dla wydajności zasobów naturalnych Ziemi, więc projekty nie zwracające uwagi na ekologię mogą być w tarapatach, m.in. za sprawą ograniczeń narzucanych przez instytucje.

Dostępność na giełdach

Podobnie jak w przypadku dużych partnerstw, listing na największych scentralizowanych giełdach świadczy o dokładnym sprawdzeniu projektu. Platformy do handlu zazwyczaj posiadają specjalne fundusze, które służą pokrywaniu strat związanych między innymi z atakami hakerskimi. Na przykład Binance stworzyło w tym celu SAFU. Giełdy tracą pieniądze i uznanie w oczach użytkowników, jeśli projekt za który ręczą nie będzie działał odpowiednio dobrze. Właśnie dlatego kładą duży nacisk na sprawdzenie projektu przed jego dodaniem na platformę.

Audyty

Jeśli twórcy projektu podchodzą poważnie do swoich użytkowników, na pewno zadbają o bezpieczeństwo i regularne audyty. Firmy zewnętrzne świadczące tego typu usługi kontrolują kod źródłowy pod względem możliwości wystąpienia krytycznych błędów. Mogą również weryfikować zabezpieczenie tokenów – ma to miejsce chociażby w przypadku firm emitujących stablecoiny. Dobrze jest również sprawdzić, czy firma przeprowadzająca audyt cieszy się dobrą renomą.

Jak zrobić research? Podsumowanie

Aby przeprowadzić gruntowny research projektu, należy niewątpliwie poświęcić trochę czasu. Dzięki temu jednak ze znacznie większym prawdopodobieństwem podejmiemy dobrą decyzję. Niezależnie od tego, co sprawi, że zwrócisz uwagę na dany projekt, w trakcie oceny staraj się zachować obiektywizm. Najlepiej sceptycznie podchodzić do każdego znalezionego projektu i ewentualnie dać się przekonać swojej własnej gruntownej analizie. Nadmierny entuzjazm może sprawić, że będziesz zwracać uwagę tylko na pozytywne informacje, które będą potwierdzały Twoje zdanie. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, by do analizy swoich inwestycji podchodzić z zimną głową i brać pod uwagę wszelkie wymienione wyżej czynniki.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik pozwoli znaleźć Ci prawdziwe perełki na rynku kryptowalut i zbudować zyskowne portfolio cyfrowych aktywów. Powodzenia w działaniach na rynku!

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Dla Bitcoin.pl zajmuję się pisaniem artykułów - przede wszystkim dłuższych form edukacyjnych. Odpowiadam za prowadzenie mediów społecznościowych związanych z naszym serwisem: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram oraz TikTok.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności