za
gry-play-to-earn

Gry Play-to-Earn zyskują na popularności wśród graczy i deweloperów

Według niektórych szacunków globalny rynek gier ma osiągnąć wartość 268 mld USD do 2025 roku. Najszybciej rozwija się sektor gier mobilnych, które pozwalają na granie wszędzie, gdzie mamy dostęp do telefonu.

Branża kryptowalutowa zaczęła wykorzystywać potencjał tego rynku w połączeniu z technologią blockchain. W dużej mierze jest to możliwe dzięki boomowi na tokeny NFT – cyfrowe reprezentacje dzieł sztuki i przedmiotów kolekcjonerskich. Dane dotyczące tych aktywów zapisywane są w blockchainie, podobnie jak informacje odnośnie bitcoina i innych kryptowalut. Deweloperzy zrozumieli, że mogą tworzyć i przekazywać realną wartość w ekosystemach gier.

Play-to-Earn stało się modelem biznesowym i coraz mocniej przenika do przemysłu gier. Teraz użytkownicy wykorzystując swój czas na granie, mogą jednocześnie zarabiać. Gracze mogą być nagradzani za kupowanie i sprzedawanie NFT lub wypełnianie określonych w grze celów w zamian za nagrody w kryptowalutach.

Dla przykładu, gra RoboHero będzie pierwszą grą mobilną Play-to-Earn w 100%, zintegrowaną z blockchainem Terra. Na potrzeby projektu twórcy stworzyli autorski system monetyzacji bazujący na kryptowalutach. Wszystko, co będzie potrzebne do rozgrywki to telefon, aplikacja i trochę LUNY.

Gry typu Play-to-Earn zyskują na popularności nie tylko wśród graczy, ale również wśród deweloperów. Niemal 60% twórców gier wideo zaczyna korzystać z technologii blockchain. Połowa z nich włącza NFT do swoich gier. Twórcy są zainteresowani takimi obszarami jak DeFi (zdecentralizowanymi finansami) lub GameFi i coraz szerzej testują możliwości blockchaina. GameFi – połączenie DeFi i NFT – przyciąga masową uwagę społeczności kryptowalutowej.

Gry Play-to-Earn: możliwość grania i zarabiania. Jak zarabiać grając w gry?

Gry typu “Play-to-Earn” szturmem zdobyły świat kryptowalut. Dzięki temu wyjątkowemu modelowi, uczestnicy są nagradzani tokenami za granie w gry, w które prawdopodobnie graliby za darmo. Obecnie jedną z najpopularniejszych gier w tym obszarze jest Axie Infinity. Pozwala użytkownikom zarabiać prawdziwe pieniądze podczas cyfrowej rozgrywki.

Uwagę społeczności przyciąga również projekt Sandbox, który umożliwia graczom tworzenie wirtualnych światów w metaverse opartym na Ethereum. Warto również zwrócić uwagę na polski projekt RoboHero – gra wejdzie na rynek już w 2022 roku. To futurystyczny świat metaverse, w którym roboty będą walczyć o LUNĘ i natywny token ROBO. Biorąc pod uwagę astronomiczne wzrosty ceny LUNY (15.000% w skali roku) i rozwój blockchainu Terra, z którym gra będzie zintegrowana, RoboHero może okazać się dużym sukcesem.

Należy jednak zauważyć, że w większości przypadków gry Play-to-Earn nie są całkowicie darmowe – przynajmniej na początku. W Axie Infinity musisz kupić trzy Axies, aby rozpocząć grę. Aby spełnić ten wymóg, musisz na start wyłożyć 1000 USD lub więcej, co łatwo sprawdzić w dedykowanym Marketplace.

W przypadku RoboHero jest inaczej – możesz rozpocząć granie, nie inwestując swoich środków. Pozwala na to program gratyfikacji Watch-to-Earn, w którym za oglądanie reklam w aplikacji zarabiasz LUNĘ. Otrzymane aktywa możesz zainwestować w swój pierwszy pojedynek robotów. To sprawia, że nawet nie mając środków na start, możesz z czasem zasilić swój portfel.

Czy Play-to-Earn zdeklasuje tradycyjny rynek gier?

Tradycyjny gaming może czekać rewolucja w obliczu możliwości zarabiania poprzez rozrywkę. Model gry Play-to-Earn daje możliwość wzbogacenia się wszystkim, którzy już wcześniej byli pochłonięci graniem, jednak do tej pory głównie wydawali na to pieniądze. W przypadku dzieci i nastolatków, rodzice mogą teraz stworzyć portfel, pozwolić im grać w gry i zarabiać na ich kieszonkowe. W przypadku klasycznych gier na Xboxie nie ma takiej możliwości.

Kolejnym punktem zwrotnym na rynku gamingowym są ostatnie informacje płynące ze studia Ubisoft (francuski producent i wydawca gier komputerowych, który ma oddziały w 20 krajach). Firma ogłosiła niedawno, że wprowadza NFT w swojej grze AAA Ghost Recon. Tego typu działania z pewnością wpłyną na wzrost popularności Play-to-Earn.

Gry Play-to-Earn pokazują również, jak NFT stają się budulcem Internetu przyszłości. Fakt, że można naprawdę posiadać zasoby cyfrowe, a następnie sprzedawać je poza platformą, na której zostały pierwotnie stworzone, zmienia reguły gry. W świecie, w którym obecnie żyjemy, cała wygenerowana w grach wartość ekonomiczna jest zagarniana przez prywatne firmy. Dzięki blockchainowi i nowym technologiom, dystrybucja środków może być bardziej sprawiedliwa. Nagradzani mogą być również gracze – czyli Ci, którzy napędzają ten rynek.

Bitcoina i inne kryptowaluty kupisz w prosty i bezpieczny sposób na giełdzie zondacrypto.

Tagi
Autor

Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.

Newsletter Bitcoin.pl

Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności