NBP tworzy departament cyberbezpieczeństwa

2021-01-19 Pozostałe Wiadomości

Narodowy Bank Polski (NBP) zainteresował się chyba mocniej sprawami cyberbezpieczeństwa. Zgodnie z informacjami jakie podał PAP Biznes, rozdzielił departament komunikacji […]

Narodowy Bank Polski (NBP) zainteresował się chyba mocniej sprawami cyberbezpieczeństwa. Zgodnie z informacjami jakie podał PAP Biznes, rozdzielił departament komunikacji oraz promocji na dwie osobne komórki organizacyjne, połączył w jedną komórkę departament controllingu i ryzyka operacyjnego oraz utworzył nowy departament cyberbezpieczeństwa.

Departament cyberbezpieczeństwa

Departament cyberbezpieczeństwa nadzoruje obecnie członek zarządu Piotr Pogonowski. P.o. dyrektora departamentu to zaś Sebastian Ferdyn.

Do zadań departamentu należało będzie wykonywanie zadań związanych z monitorowaniem cyberzagrożeń i koordynacją obsługi cyberincydentów w systemach i infrastrukturze teleinformatycznej NBP.

Z kolei do zadań departamentu controllingu i ryzyka operacyjnego należy, jak wylicza PAP Biznes, opracowywanie planu finansowego NBP i planu inwestycji, a także monitorowanie realizacji tych planów oraz opracowywanie sprawozdawczości z ich realizacji, ale też opracowywanie projektów zasad i metodyk oraz wykonywanie zadań analitycznych dotyczących ryzyka operacyjnego w NBP i monitorowanie tego ryzyka. Departament opracowuje również projekty rozwiązań wspierających zarządzanie funkcją zapewnienia zgodności w NBP.

Zagrożenia dot. e-konsumenta

Decyzja NBP jest zapewne słuszna, bowiem w ostatnim czasie – w dobie pandemii COVID-19 i lockdownu – Polacy zaczęli coraz częściej kupować produkty w sieci. To z kolei zwiększa skalę zagrożeń, jakie mogą ich spotkać w Internecie.

Pomijając jednak działania hakerów, warto przypomnieć, że w sieci działa też wiele scamów, które też stanowią spore zagrożenie dla portfeli inwestorów, którzy nie są w pełni świadomi tego, w jakie produkty i aktywa inwestować.

Jednocześnie pozostaje mieć nadzieję, że NBP nie podąży szlakiem KNF. Komisja bowiem już w 2017 r. nie tyle ostrzegała polskich inwestorów przed tym, by nie dali się oszukać scamerom, co straszyła ich, by nie kupowali kryptowalut. Powinna zaś zorganizować np. akcję edukacyjną, w której ramach uczyłaby konsumentów, jak bezpiecznie kupować Bitcoiny i deponować je na paper wallecie.

O powyższą akcję edukacyjną w swojej interpelacji pytał rząd poseł Przemysław Koperski. Niestety odpowiedź resortu finansów rozczarowała:

W odniesieniu natomiast do działań o charakterze edukacyjnym dotyczących omawianej materii to przede wszystkim należy zwrócić uwagę na przygotowaną w 2020 r. przez UKNF i Komendę Główną Policji wspólną kampanię UWAGA! CYBEROSZUST. W 2018 r. UKNF przeprowadził również ogólnopolską kampanię społeczną – ,,A Ty kim będziesz, kiedy bańka pęknie?”. Partnerami kampanii były Ministerstwo Finansów, Narodowy Bank Polski oraz Policja. (…) W 2017 r. NBP oraz UKNF prowadziły także kampanię informacyjną ostrzegającą przed ryzykiem związanym z inwestowaniem w kryptoaktywa.”

Tagi
bezpieczeństwo hakerzy NBP

Newsletter

Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.

>

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności.

bitbay rejestracja na gieldzie gielda geco one
rozlicz kryptowaluty

Redakcja Bitcoin.pl ostrzega:
Uważaj na oszustów. Dbaj o bezpieczeństwo.