
BIN - fundament branży rowerowej made in Poland
Projekt BIN wprowadza na rynek otwartą platformę do globalnej identyfikacji rowerów i zarządzania danymi z wykorzystaniem blockchaina Cardano. Czy więc rynek rowerowy zostanie zrewolucjonizowany za pomocą łańcucha bloków?
VIN dla rowerów
Każdy z nas spotkał się z pojęciem VIN. To skrót od Vehicle Identification Number. W praktyce to numer identyfikacyjny pojazdu (trochę jak PESEL obywatela). VIN jest nadawany przez producenta pojazdu i pomaga prześledzić historię danego samochodu.
Teraz na rynku pojawia się zaś BIN (to skrót od Bicycle Identification Number). To nie tylko nowe pojęcie, które można odnieść do "PESELU roweru", ale też blockchainowy projekt, którego celem jest standaryzacja identyfikacji rowerów i zarządzania danymi na całym świecie.
Jak to działa w praktyce? Platforma BIN generuje unikalny identyfikator dla każdego roweru, tym samym tworząc system do śledzenia losów pojazdu – od produkcji, przez użytkowanie, aż po recykling. Jak twierdzą twórcy, można to porównać do cyfrowego “odcisku palca” roweru, który pomaga zapobiegać kradzieżom, ułatwia przeniesienie własności i wspiera zrównoważony rozwój i regulacje środowiskowe. Dzięki oparciu systemu o blockchain Cardano, BIN gwarantuje, że dane są bezpieczne, niezmienne i łatwo dostępne.

To jednak nie wszystko. BIN umożliwia też sprawną wymianę danych między producentami, sprzedawcami, usługodawcami czy innymi podmiotami, jakie działają na rynku rowerów. Sami producenci, korzystając z rozwiązań BIN, też mogą mocno zyskać - całość systemu zwiększy ich efektywność, co może przełożyć się na skok dochodów oraz
wspierać innowacje w całej branży. Do tego stosowanie BIN przez producentów sprawi, że zakup roweru danej marki będzie korzystniejszy dla samych nabywców - taki pojazd będzie potem łatwiej sprzedać, prezentując jego historię kupującemu.
BIN ułatwia także proces ubezpieczeń i leasingu rowerów. System wspiera również transparentne programy dotacyjne, np. na rowery elektryczne, umożliwiając jednoznaczne znakowanie i monitorowanie dofinansowanych pojazdów.
Warto dodać, że projekt już teraz ściśle współpracuje z polskimi i europejskimi producentami rowerów, Polskim Stowarzyszeniem Rowerowym oraz kluczowymi organizacjami branżowymi, takimi jak CIE czy CONEBI. Otwarta struktura projektu oraz jego zgodność z unijnymi regulacjami, w tym wymogami dotyczącymi paszportów cyfrowych produktów, sprawia, że BIN to narzędzie przyszłości dla producentów, detalistów i samych użytkowników rowerów.
Wierzymy, że przejrzyste, bezpieczne dane to fundament dochodowej, zrównoważonej i efektywnej branży rowerowej. Producenci rowerów są gotowi na przemysł 4.0. Nadszedł czas, aby standardy dogoniły biznes. I tu wkraczamy my
- tłumaczy Daniel Kurpisz, CEO BIN
Polska jako lider innowacji
Projekt BIN to dowód na potencjał polskich innowacji technologicznych. Dzięki wsparciu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego i lokalnych producentów, Polska staje się liderem w promowaniu nowoczesnych rozwiązań w branży rowerowej, które mają szansę wpłynąć na cały globalny rynek.
BIN to rewolucyjna technologia oparta o blockchaina. Każdy identyfikator BIN jest w sieci reprezentowany jako NFT (Non-Fungible Token) - unikalny rekord w blockchainie, swoisty cyfrowy certyfikat własności. Ułatwia to też (ponownie!) proces sprzedaży roweru. NFT zostanie przekazane nowemu właścicielowi - niejako zamiast spisywania umowy sprzedaży.
Dzięki współpracy z Cardano, BIN wprowadza do branży rowerowej element zaufania, odblokowując zarazem olbrzymi potencjał finansowy, dotychczas niewykorzystany przez producentów rowerów.
Jesteśmy niezwykle wdzięczni za współpracę z zespołem Binar.com, deweloperami i społecznością Cardano. Ich wsparcie od samego początku pracy nad projektem było fenomenalne i pomogło nam zrealizować naszą wizję bezpiecznego, zunifikowanego i przejrzystego zarządzania danymi rowerowymi. Zamierzamy nadal rozwijać technologię Cardano dla branży rowerowej
- powiedział Maciej Kostecki, CTO BIN
Projekt BIN pokazuje potencjał blockchaina w realnych zastosowaniach, takich jak identyfikacja rowerów w globalnym rynku wartym 45 miliardów USD i produkującym rocznie ponad 120 milionów rowerów. Dzięki wykorzystaniu Cardano, BIN stawia na stabilność, skalowalność i bezpieczeństwo systemu.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Na rynku kryptowalut od 2013 r. Współorganizowałem pierwsze w Polsce konsultacje społeczne w Sejmie dotyczące technologii blockchain, a także Polski Kongres Bitcoin, w ramach którego wystąpił Andreas Antonopoulos. Współpracowałem z posłami na Sejm RP, w celu przygotowania interpelacji na temat takich kwestii jak: kryptowaluty, CBDC czy technologia blockchain. Interesuje się historią, ekonomią, polityką i oczywiście technologią blockchain.
Newsletter Bitcoin.pl
Więcej niż bitcoin i kryptowaluty. Najważniejsze newsy i insiderskie informacje prosto na Twój email.
Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności