Kurs5063

Bitmarket

Bitcantor.com

 

Queue at Bank

 

Ernst & Young jest międzynarodowym koncernem świadczącym profesjonalne usługi doradcze i audytorskie. W najnowszym raporcie zwracają uwagę na zmniejszające się znaczenie banków. Światowa branża bankowa spotyka się z nowymi wyzwaniami, w tym ze strony rozproszonych alternatyw dla usług bankowych, takich jak kryptowaluty.

 

12 proc. konsumentów w Hongkongu i 6 proc. w Singapurze już teraz określa nietradycyjne banki jako głównego dostawcę usług finansowych.

 

Wskaśnik BRI jest indeksem znaczenia banków tworzonym w ramach kampanii Światowego Znaczenia Bankowości Detalicznej 2016 (ang. 2016 Global Consumer Banking Relevance).

 

Najnowsze badanie zostało przeprowadzone na 55867 klientach banków, z 32 różnych krajów. Badanie mierzy wpływ rynku i trendów kształtujących bankowość oraz nakreśla kierunek jaki powinny podjąć banki, aby ich przyszłość była stabilna.

 

Ernst & Young zwrócił uwagę na dwa główne aspekty:

 

● W jaki sposób klienci korzystają obecnie z banków: jaka jest rola głównego dostawcy

usług finansowych i produktów, z których klienci obecnie korzystają

● Jak klienci zamierzają korzystać z banków w przyszłości: kombinacja zaufania

konsumenta do banków i produktów oraz usług, które klienci rozważają kupić od

banków w przyszłości.

 

Maksymalna wartość BRI (100) oznacza, że klienci traktują banki jako głównego dostawcę usług finansowych, w pełni ufają bankom, oraz zwracają się do nich w celu uzyskania porad finansowych i skorzystania z nowych produktów i usług. Minimalna wartość (0), oznacza natomiast korzystanie przez konsumentów, we wszystkich aspektach życia finansowego, wyłącznie z usług całkowicie niezwiązanych z bankami. Średni wskaźnik dla banków na świecie wyniósł 75.1.

 

Region Skandynawski ma największy wynik znaczenia banków i znajduje się ponad światową średnią. Finlandia jest na samej górze z wynikiem 82.7 pkt. Niemcy i Szwajcaria również mają wysoki wskaźnik BRI, mają one większy wskaźnik zaufania do tradycyjnych baków, niż pozostałe kraje.

 

Najniższy wynik ma Indonezja (66.9), Chiny (69.5) i Indie (71.1), prawdopodobnie ze względu na częstość występowania usług mobilnych i nietradycyjnej bankowości, oraz powiększenia się nieubankowionej części populacji.

 

EY1

 

EY BRI: Średnie znaczenie banków w poszczególnych krajach

 

EY twierdzi, że pomimo tego, że większość konsumentów wciąż wiąże kredyty hipoteczne, konta osobiste i oszczędnościowe, pożyczki i karty kredytowe z bankami, to około połowa wszystkich konsumentów rozważyłaby korzystanie z usług nietradycyjnej bankowości w przyszłości.

 

EY2

EY: Obecne i planowane przyszłe wykrzystanie usług niebankowych przez klientów.

 

Jeszcze trzydzieści lat temu banki nie miały konkurencji w dostarczaniu usług finansowych i doradztwa albo konkurencja była nieznaczna. Obecnie powstało wiele usług konkurencyjnych dla tradycyjnej bankowości, spadło także zaufanie do sektora bankowego. Raport EY wymienia cztery główne przyczyny spadku znaczenia banków:

 

● Szybko zmieniające się preferencje i oczekiwania klientów,

● Powstanie łatwych w użyciu produktów z branży FinTech i alternatyw dla tradycyjnej

bankowości,

● Banki nie nadążają ze spełnianiem oczekiwań klientów, ewolucją usług cyfrowych,

erą łatwo dostępnych informacji i spersonalizowanych produktów,

● Skandale branżowe doprowadziły do erozji zaufania do banków od stabilności finansowej, do stawiania zysków ponad dobrem klientów.

 

Różnice w zależności od krajów naznaczają priorytety akcji dla banków. Przykładowo w Hiszpanii, Grecji i we Włoszech główna uwaga powinna być skupiona na zaufaniu, natomiast w Indiach, Meksyku i Brazylii, kluczowe jest pogłębienie relacji pomiędzy klientami i dotarcie do nieubankowionej części populacji. W południowej Afryce i Nigerii badania pokazują, że pomimo większych poziomów zaufania, klienci nie korzystają z tradycyjnych banków w celu zakupu nowych towarów i usług.

 

W celu odwrócenia trendów banki powinny pielęgnować zadowolenie klientów poprzez słuchanie ich potrzeb. Produkty bankowe powinny być wygodne, łatwe w użyciu i zrozumiałe. Banki powinny włączyć obsługę w czasie rzeczywistym. Dostęp do wszelkich produktów i usług, powinien być otwarty w dowolnym czasie.

 

Tu na myśl od razu przychodzą nam kryptowaluty, dostępne i niezawodne 24 godziny na dobę.

 

“Tylko zrozumienie potrzeb klientów i ich oczekiwań odnośnie wygody, prostoty i transparentności może pozwolić bankom na walkę z ich malejącym znaczeniem ” przeczytamy w raporcie.

 

Wśród głównych czynników na które banki powinny zwrócić uwagę, aby odwrócić trend spadku jest zaufanie.

 

Zaufanie i transparentność w obliczu kryzysu światowego to coś czego banki prawdopodobnie szybko odbudować mogły nie będą. Na tym polu jak przewiduje czarny scenariusz fali upadków banków może być tylko gorzej. Deutsche Bank już jest na skraju bankructwa, za nim banki włoskie i hiszpańskie. Dalej to już tylko efekt domina. Nawet jeśli kryzys uda się odłożyć w czasie to problem, kiedyś powróci.

 

Prawdopodobnie zmniejszanie się roli banków będzie postępować. Pojawi się duże zapotrzebowanie na alternatywne metody bankowości. Tu dużą szanse będzie miał Bitcoin i inne kryptowaluty posiadające cechy, których tradycyjnej bankowości brakuje a które są tak porządne przez dzisiejszych klientów.

 

Już teraz praktycznie wszystkie większe banki na świecie, pracują nad wykorzystaniem bitcoinowego łańcucha bloków, aby polepszyć jakość usług i zmniejszyć koszty. Jednak przynajmniej dwóch rzeczy, które ma Bitcoin nigdy nie będą w stanie osiągnąć: jego zaufania i transparentności wynikających z decentralizacji. Sama "technologia Blockchain" tu nie pomoże, gdyż jej siła tkwi w jej zdecentralizowanym charakterze, którego banki nigdy nie będą w stanie zapewnić. Gdyby mogły, przestałyby być potrzebne.

 

 Zdjęcie: Wikimedia.org

infobtc-1160x653

BitCoin Reklama GiF 380x280